För bättre politiska beslut - riksdagens plenisal målas om i cerise

Att färger kan påverka människor starkt är ingen hemlighet. I riksdagens plenisal dominerar ljusbeige – en färg som kan skapa osäkerhet, trötthet och bristande motivation. Detta riskerar i sin tur att leda till dåliga beslut för Sverige. Det är därför glädjande att riksdagen nu beslutat måla om plenisalen i en ceriserosa kulör som har rakt motsatt effekt.

Plenisalen i Sveriges riksdag är ett rum där alla rikets viktiga beslut fattas och där det hålls många och långa diskussioner. Med andra ord ett ställe där det är viktigt att alltid prestera på topp. I samband med riksdagsvalet i höst har det beslutats att salen ska målas om i en ceriserosa färg som främjar kreativt och konstruktivt tänkande, och som dessutom lugnar humöret.

─ Vi har gjort en undersökning som visar att den nuvarande ljusbeige träpanelen i plenisalen gör riksdagsledamöterna trötta och omotiverade – det är förstås inte bra för Sverige särskilt som det är valår i år. Den nya ceriserosa färgen är krispig och fräsch, och kommer att påverka beslutsfattarna på ett positivt sätt eftersom rosa inom färgpsykologin står för en känsla av frid, kärlek och hopp, säger Flora Jaune, miljöpsykolog och färgterapeut.

Plenisalen är själva hjärtat i riksdagshuset, och ett centrum för den politiska debatten. Om effekten av ommålningen blir som förväntat kan även flera rum i huset bli föremål för förändring, något som SVEFF, Sveriges Färg och Lim Företagare ser väldigt positivt på.

− Vi vill alltid slå ett slag för att måla om, eftersom man med enkla medel kan åstadkomma stora förändringar på kort tid. En färgburk och en roller kan påverka stora beslut i riksdagshuset, men även öka trivsel och prestation i hem och på arbetsplatser, säger Olof Holmer, vd för SVEFF.

Underarbetet påbörjas i maj och väggarna förväntas vara färdigmålade i god tid innan valet den 9 september.

Om färgen rosa:
Rosa är helande och färgen förknippas dessutom med kärlek och stöd. Inom färgpsykologin associeras den med en känsla av frid och lugnt humör. Även om du skulle försöka, kommer du inte bli arg i ett rosa rum eftersom hjärtmuskeln inte svarar tillräckligt snabbt. Rosa är en blandning av rött och vitt. Den representerar och symboliserar omsorg, medkänsla, omtänksamhet, romantik och kärlek. Rosa är också ett tecken på hopp. Det är en positiv färg som inspirerar och skapar varma och tröstande känslor.

Olof Holmer, vd SVEFF, telefon: 070-950 70 19, e-mail olof.holmer@ktf.se
Maria Sachs, presskontakt MSL, e-mail: maria.sachs@mslgroup.com

SVEFF är en branschorganisation för företag som tillverkar och marknadsför färg, lack, tryckfärg, lim, fogmassor och spackel på den svenska marknaden. SVEFFs medlemmar står för en omsättning i tillverkningsledet på över 7 miljarder per år. SVEFF driver även sajten alltommalning.se, med information om målning gentemot konsumenter och fastighetsbranschen.