SM i Motocross visas live för första gången

För första gången i sportens historia kommer SM i Motocross att visas live. Sändningen kommer att kunna följas online varje finalsöndag på www.mxlive.se. Dessutom kommer ett magasinprogram sändas torsdagar 21.00 på TV4 Sport (premiären 1 maj kl 20.00).

Bakom satsningen står Svenska Motorcykel-, och Snöskoterförbundet (Svemo) och efterbearbetningsbolaget Shortcut Media.

– Det är oerhört glädjande för motocrossens spridning. Vi kommer nu att ha en produkt som kankonsumeras live via webben eller på en jättebra sändningstid, torsdagar 21.00, i magasinform på en bred kanal. Vi hoppas att detta kan bli en succé bland såväl tittare som sponsorer och tror att detta även kommer hjälpa förarna att hitta sponsorer tack vare den utökade exponeringen som sändningarna innebär, säger Håkan Leeman, ordförande Svemo. Jag vill också framföra ett tack till de som gjort den här satsningen möjlig: Shortcut Media, SM-arrangörer, klubbar och motocrossektionen, för ett långsiktigt och uppoffrande arbete, avslutar Håkan Leeman, ordförande Svemo.

SM i Motocross har TV-sänts i form av halvtimmesmagasin sedan 2012, senast i TV4 Sport. I samband med satsningen på livesändning kommer TV-magasinet i TV4 Sport att öka till ett heltimmesmagasin. Även sändningstiden förbättras, från torsdagar kl 22.00 till kl 21.00. Kostnaden för live-sändningen på www.mxlive.se  blir 99 kr.

– Vi har kämpat för att ge sporten spridning i media under flera år nu och är väldigt glada över att äntligen kunna möjliggöra för fansen att följa tävlingarna i dess helhet, säger Anders Brinck, VD för Shortcut Media.

Livesändningen kommer att kunna följas online varje finalsöndag på www.mxlive.se. Vissa av heaten kommer efter att de har avslutats även att kunna ses på TV4 Play.

SM i Motocross kan ses följande datum:

Livesändning (www.mxlive.se)

Deltävling och plats                                         Datum                                           Tid

Tävling nr 1, Landskrona MK                       27 april 2014                        Ca 10:00-16:30

Tävling nr 2, Tibro MK                                 18 maj 2014                          Ca 10:00-16:30

Tävling nr 3, Ulricehamn MK                        8 juni 2014                            Ca 10:00-16:30

Tävling nr 4, Västerås MK                           24 augusti 2014                    Ca 10:00-16:30

Tävling nr 5, AMF Årsunda                          31 augusti 2014                    Ca 10:00-16:30

Tävling nr 6, Finspångs MS                         21 september 2014              Ca 10:00-16:30

TV-magasin (TV4 Sport)

Deltävling och plats                                         Datum                                    Tid

Tävling nr 1, Landskrona MK                       1 maj 2014                            20:00

Tävling nr 2, Tibro MK                                 22 maj 2014                           21:00

Tävling nr 3, Ulricehamn MK                        12 juni 2014                          21:00

Tävling nr 4, Västerås MK                           28 augusti 2014                    21:00

Tävling nr 5, AMF Årsunda                          4 september 2014                 21:00

Tävling nr 6, Finspångs MS                         25 september 2014              21:00

Stefan Lang
Kommunikationsansvarig
Svenska Motorcykel och Snöskoterförbundet
Tfn. 011-23 10 97
stefan.lang@svemo.se

Svenska Motorcykel- och Snöskoterförbundet (Svemo) samlar alla som vill träna och tävla med motorcykel och snöskoter. Förbundet bildades 1935 och består idag av 550 klubbar med tillsammans 125 000 medlemmar över hela Sverige. Våra grenar är motocross, enduro, speedway, isracing, roadracing, dragbike, trial, supermoto, minimoto, sidvagn, snöskoter och isbana/backe.

Taggar: