Betongproduktionen i Sverige fortsätter att öka även under årets andra tertial – ökar 8 procent!

För årets andra tertial ses en fortsatt ökad betongproduktion i Sverige jämfört med föregående år. Framförallt är det kategori Infrastruktur som ökar med 30 procent medan kategori Hus har en mindre ökning på 2 procent. Totalt uppskattas cirka 2 140 000 kubikmeter betong ha producerats i Sverige under andra tertialet i år vilket motsvarar en ökning på 8 procent jämfört med samma period föregående år.

Den svenska betongbranschen fortsätter att gå på högvarv vilket är en utveckling vi sett de senaste åren inte minst tack vare det kraftigt ökade bostadsbyggandet. Nu finns signaler om inbromsning på bostadsmarknaden med minskad bostadsproduktion och prognoser om minskat bostadsbyggande kommande år. Men samtidigt finns det fortsatt stort behov av nya bostäder enligt Boverket vilket gör att utvecklingen framåt blir intressant att följa. Trenden för totala betongproduktionen i Sverige ser stabil ut hittills under 2018.

- Senaste åren har vi sett en ökad efterfrågan på betong i Sverige, framför allt gällande betong till bostäder som gett en väldigt hög nivå på betongproduktionen. Hur nedgången inom bostadsproduktionen kommer att påverka betongproduktionen blir intressant att följa under året, säger Malin Löfsjögård, VD för Svensk Betong och tillägger,

- Glädjande ser vi också att den ökade betongproduktionen vi kunde se för kategori Infrastruktur under årets första tertial fortsätter. Ökningen landar på 30 procent för maj till och med augusti jämfört med samma period föregående år. Den utbyggnad och upprustning av infrastrukturen i Sverige som nu pågår ger en tydlig effekt på betongproduktionen, avslutar Malin Löfsjögård, VD Svensk Betong.

Betongindikatorn med data och trenddiagram: www.svenskbetong.se/betongindikatorn