Material från rymddräkter utvecklar betongbyggandet

En rymddräkt är tunn som en kavaj och klarar extrem kyla. Husväggar är däremot decimetertjocka. Ett nytt projekt signerat företaget Umbilical Design undersöker om byggnader kan använda rymdteknik som isolering.

– Varför bygger vi fortfarande bostäder och fastigheter med tjocka väggkonstruktioner? Det frågar sig Cecilia Hertz från Umbilical Design, då Svensk Betongs podcast Betongmaffian träffar henne efter ett framträdande på Cementadagen 2016 på Quality Hotel Globe i Stockholm.

Rymddräkter är inte tjockare än en vinterkavaj, de innehåller 16 olika isolerande lager och har en mycket hög stryktålighet och isoleringsförmåga anpassad för extrema förhållanden och temperaturväxlingar.

– Vi borde kunna implementera rymdteknologin i byggelement. Det är ett projekt som vi tittar på just nu, avslöjar Cecilia Hertz för Betongmaffians programledare Roger Andersson.

Cecilia Hertz, titulerad rymddesigner, samarbetar med amerikanska rymdmyndigheten NASA. Hon är en länk mellan näringslivet och rymdbranschen i stora kreativa projekt. Men hon ser utmaningar, inte minst för betongbranschen.

– Vi har en förmåga att omge oss personer med liknande kompetens när vi ska lösa komplexa utmaningar. Här måste vi tänka om, säger Cecilia Hertz.

Cecilias lösning för att komma runt problemet är att leta efter samarbetspartners med ett definierat ”mindset”.

– Jag samlar på “why not”-människor, människor som kan tänka sig att säga ”why not” för att bidra till riktig innovation.

Lyssna på senaste avsnittet av Betongmaffian och hör hela intervjun med rymddesignern Cecilia Hertz. Vi pratar om framtidens ”betongonauter”, vad det kommer att kosta att implementera rymdteknik i betongkonstruktioner och hur man kan bygga rymdstationer (boendemoduler, forskningsmoduler och matodlingsmoduler) på Mars med hjälp av 3D-printad betong.

Lyssna här! - Missa inte nya avsnittet av Betongmaffian!:

Betongmaffian presenteras av Svensk Betong och du kan lyssna på alla avsnitt på www.svenskbetong.se