Cyklingsutredningen får underkänt: Investeringsbehovetunderskattas grovt

Fyra tunga cyklingsorganisationer och Naturskyddsföreningen är alla skarpt
kritiska till regeringens cyklingsutredning. Det visar deras gemensamma remissvar.
– Inför en statlig kommunal cykelpott och öronmärkta cykelpengar, föreslår
de istället.

– Trots att myndigheterna pekat på investeringsbehov i storleksordningen nio miljarder kronor för att
åstadkomma säkra sammanhängande cykelvägar mellan närliggande tätorter föreslår utredaren endast en miljard, dessutom utan motivering, där är ett grundproblem i betänkandet, menar Sveriges fyra tyngsta cykelorganisationer, Svensk Cykling, Cykelfrämjandet, Svenska Cykelförbundet och Trampkraft samt Naturskyddsföreningen i sitt gemensamma remissvar.

I höstas överlämnade regeringens cykelutredare Kent Johansson sitt betänkande ”Ökad och säkrare cykling – en översyn av regler ur ett cyklingsperspektiv” (SOU 2012:70). I betänkandet har utredaren analyserat regler och gett förslag inom fyra områden i syfte att öka cyklingen och göra den säkrare: planering, cykelparkering, cykling och kollektivtrafiken samt trafiklagstiftningen.

Svensk Cykling, Cykelfrämjandet, Svenska Cykelförbundet och Trampkraft samt Naturskyddsföreningen har nu i sitt gemensamma remissvar formulerat sina kritiska synpunkter, samt pekar ut en rad åtgärder för att nå de uppsatta målen om ökat cyklande.

– Det avgörande hindret för ökad cykling är den dåliga, osäkra och osammanhängande cykelinfrastrukturen,
den bristfälliga driften och det dåliga underhållet, heter det i remissvaret.

I korthet kan det gemensamma yttrandet sammanfattas så här:

Cyklingsutredningen innehåller inga förslag som nämnvärt leder till ökad cykling. Utredningen har, sägs
det i remissvaren, missat att cykeln är ett lokalt färdmedel, inte ett regionalt. Därför har utredningen inte
insett systemfelet i planeringsmodellen där statliga medel fastnar på regional nivå.

Med anledning av ovanstående föreslås i remissyttrandet följande åtgärder:

– En statlig kommunal cykelpott bör skapas, där enskilda kommuner direkt kan söka medfinansiering
för utbyggnad av kommunal cykelinfrastruktur.
– Budgeterade pengar för cykelinfrastruktur öronmärks, kompletterat med en årlig uppföljning av utfallet.
– Regeringens direktiv till Trafikverket och länsplaneupprättare bör kompletteras så snart som möjligt, i enlighet med förslaget om en statlig pott för kommunal cykelinfrastruktur.

Klas Elm, Svensk Cykling Tel: 0704 – 58 01 08
Cécila Everett, Cykelfrämjandet Tel: 0730 58 21 31