Allt fler svenskar ser fördelarna med att handla mat på nätet

Nu släpps Digital Mathandel 2016 - Årsrapporten för livsmedelshandeln på nätet från Svensk Digital Handel

Allt fler konsumenter ser fördelar med handla mat digitalt. En av fem har redan provat och under 2016 förväntas handeln växa med ytterligare 38 procent. Nu släpps rapporten Digital Mathandel som bygger på Sveriges största konsumentundersökning i sitt slag, med svar från över 5 000 personer.

Livsmedelsförsäljningen på nätet fortsätter att växa starkt. Under 2015 ökade försäljningen med 39 procent jämfört med 2014. Det visar rapporten Digital mathandel 2016 som publiceras av Svensk Digital Handel, framtagen av HUI Research, och beskriver konsumenternas beteenden, attityder och åsikter samt marknadens storlek och utveckling.

-       E-handel håller för många konsumenter på att bli rutin. Särskilt de yngre generationerna är vana vid att handla på nätet. När de nu börjar få barn utgör de en växande kundbas som hellre gör något annat med sin tid och energi än att handla mat i fysiska butiker. Ytterligare en stark faktor är de smarta mobilerna som möjliggör inköp när man är på språng och har lite tid över. Vardagspusslet blir lättare att lösa, säger Jonas Ogvall.

Den digitala mathandeln har under en längre tid varit en tillväxtbransch, men 2015 var året då tillväxten också parades ihop med en större mognad hos såväl branschaktörer som konsumenter, antalet online-koncept utökades och marknadsföringen för att nå nya kunder blev väl synlig. Var femte konsument köpte livsmedel på nätet under 2015.

Den digitala mathandeln står nu för nästan 1,4 procent av livsmedelshandelns totala försäljning. Prognosen är att livsmedelsförsäljningen på nätet kommer att öka med 38 procent under 2016, vilket skulle innebära en omsättning om 5,7 miljarder kronor. Det innebär att mat på nätet kommer att ha fördubblat sin omsättning på två år.

Infographic finns att ladda ned på https://dhandel.se/rapporter/digital-mathandel/

För kommentarer kontakta:

Jonas Ogvall, VD Svensk Digital Handel, tel: 070-976 44 26
e-mail: jonas.ogvall@dhandel.se

För att ta del av hela rapporten kontakta:

Thomas Liås, Svensk Digital Handel, tel: 0767 72 33 00
e-mail: thomas.lias@dhandel.se