D-food Index Q2 2014

Ytterligare ett starkt kvartal för digital mathandel.

Detta är det andra kvartalet som Svensk Digital Handel publicerar D-food Index. D-food Index kommer att bli en återkommande kvartalsrapport avseende livsmedelsförsäljningen över nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som sköter insamling och bearbetning av data.

D-food Index från Svensk Digital Handel visar att livsmedelsförsäljningen på nätet ökade med 32 procent under andra kvartalet 2014 jämfört med samma period förra året. Försäljningen av middagslösningar ökade med 15 procent under andra kvartalet 2014. Motsvarande siffra för försäljningen av lösplock var 55 procent.

Utveckling Q1 2014 Utveckling Q2 2014 Ackumulerad utveckling 2014
Middagslösning             25 % 15 % 20 %
Lösplock                         51 % 55 % 54 %
Total                               33 % 32 % 32 %

Kommentarer från Svensk Digital Handel

– Det här är det andra kvartalet som vi rapporterar om livsmedelsförsäljningen på nätet och det känns roligt att berätta att även detta kvartal visar näthandeln fantastiska tillväxttal.  Den digitala mathandeln ökade med 32 procent under denna period, vilket betyder att det är en bransch i tillväxtfasen, säger Jonas Ogvall, VD på Svensk Digital Handel.

– Middagslösningarna banade vägen för många konsumenter till matbutikerna på nätet. Matbutikerna på nätet visar till och med ännu starkare tillväxt detta kvartal än under första kvartalet i år.

– Konsumenterna blir överlag allt mer vana vid att handla på nätet. Har man en gång börjat handla mat på nätet så är sannolikheten stor att man som konsument fortsätter, avslutar Jonas Ogvall.

Jonas Ogvall, VD Svensk Digital Handel, på tel. +46 709 76 44 26

e-mail jonas.ogvall@svenskhandel.se

Om Svensk Digital Handel: Svensk Digital Handel, tidigare Svensk Distanshandel, är intresseorganisationen för den digitala handeln i Sverige och vår vision är att vartannat köp ska vara digitalt. Vi verkar för att framtidssäkra medlemmarnas digitala verksamhet och tillsammans göra det enklare att handla på nätet. Svensk Digital Handel är en del av Svensk Handel.