Mycket hög tillit till den digitala mathandelns förmåga att leverera hög kvalitet

Livsmedelsförsäljningen på nätet kommer att fortsätta att växa starkt under 2017. Utvecklingen drivs även fortsatt av bekvämlighet och tidsbesparing. Dessutom har andelen som vill se och känna på sin mat innan köp halverats. Det visar rapporten Digital mathandel 2017, framtagen av HUI Research, som publiceras av Svensk Digital Handel och beskriver konsumenternas beteenden, attityder och åsikter samt marknadens storlek och utveckling.

Över tid har flera värderingsförskjutningar skett hos den digitala mathandelns kunder. Tidigare upplevde konsumenterna att den största nackdelen med att handla mat på nätet var att man inte kan se sin mat innan inköp. Denna fråga har intensivt bemötts av nätaktörerna genom att de vinnlägger sig om att alltid leverera varor av hög kvalitet. Arbetet har gett resultat.

- 2012 upplevde två av tre konsumenter att det var en nackdel att inte kunna se maten innan köp. Nu är motsvarande siffra en av tre. Dessutom instämmer 68 procent av konsumenterna i att de är nöjda med kvaliteten på färskvaror som frukt och grönt när de handlar på internet, säger Jonas Ogvall, VD på Svensk Digital Handel.

Livsmedelsförsäljningen på nätet fortsätter att drivas av att konsumenterna anser att det är bekvämt och att man sparar tid. Drivkrafternas prioriteringsordning skiljer sig mellan olika åldersgrupper. Att man vinner tid är samtliga åldersgrupper överens om.

Det syns dock en klar trend, ju yngre konsumenterna är desto viktigare är det med tidsbesparing. Det omvända mönstret är tydligt avseende att få varorna hemlevererade och slippa bära matkassar, vilket uppskattas mer av äldre konsumenter.

- Tidsvinst upplevs som en mycket större fördel i storstäderna än i småstäder och på landsbygden, sannolikt eftersom man på landsbygden har sämre tillgång till hemleveranser, avslutar Jonas Ogvall.

Ladda ned infographic här.

Jonas Ogvall, vd Svensk Digital Handel, 46 709 76 44 26, jonas.ogvall@svenskhandel.se

Svensk Digital Handel är intresseorganisationen för den digitala handeln i Sverige och verkar för att framtidssäkra medlemmarnas digitala verksamhet. Som medlem i Svensk Digital Handel får svenska e-handelsföretag hjälp med både frågor och förslag som bidrar till ett tryggare, smartare och mer lönsamt digitalt företagande. Svensk Digital Handel driver affärsutveckling tillsammans med marknadens största aktörer och leverantörer. Tillsammans med våra medlemmar gör vi det enklare att handla på nätet. Svensk Digital Handel är en del av Svensk Handel.www.dhandel.se