Rekord för D-Congress i år igen

Deltagarrekordet från förra året är slaget. I år lockade Nordens största mötesplats för den digitala handeln - D-Congress – närmare 1800 delegater till Svenska Mässan i Göteborg.

Den digitala handeln ökar tvåsiffrigt för varje år som går. Redan idag köps var femte tröja på nätet och inom en överskådlig tid förväntas vartannat köp ske online.

- E-handeln är Sveriges nya basnäring och växer kraftigt över hela landet och ger arbetstillfällen från Haparanda till Ystad. Därför är det glädjande att se att många av alla dessa hårt satsande företagare väljer att komma hit varje år för att ta del av ny kunskap och hämta inspiration, säger arrangören Jonas Ogvall som är vd på Svensk Digital Handel.

Förutom 1800 delegater, över 100 utställande företag medverkade också ett 40-tal föreläsare på kongressens olika scener. Google, Facebook och Microsoft var där. Representanter från IT-jättarna gav sin bild av läget och framtiden.

ICA-gruppens vd Per Strömberg äntrade också scenen och delade med sig av livsmedelsjättens planer inom det digitala. Liksom den fristående debattören Maria Wetterstrand som pratade om hur det digitala språnget också kan vara hållbart.

- Många intressanta frågor togs upp under dagen. Helt klart kommer vi att få se mycket mer av personalisering framöver; i marknadsföringen, på siterna och inte minst när det gäller leveransen, säger Jonas Ogvall.

D-Congress arrangeras 8 mars 2018
D-Congress är ett årligt event som arrangeras av Svensk Digital Handel i samarbete med Svenska Mässan och Svensk Handel. D-Congress hette tidigare Distanshandelsdagen och har genomförts sedan 1978.

För att bättre kunna möta den stora efterfrågan flyttade kongressen till Svenska Mässan och Göteborg 2015. Nästa år arrangeras D-Congress den 8 mars.

- Just nu ser vi hur e-handeln blir allt mer internationell med utländska aktörer som vill in och ta del av marknaden. Vi får räkna med en allt tuffare global konkurrens vilket gör att mötesplatser som D-Congress– där man får möjlighet att träffa, lyssna på och inspireras av kompetenta människor – blir allt viktigare för att stärka vår konkurrenskraft, säger Jonas Ogvall.

Kontakt:
Jonas Ogvall, VD Svensk Digital Handel, +46 709 76 44 26, jonas.ogvall@dhandel.se
För mer och fördjupad information om D-Congress, vänligen se: www.dcongress.se.

Svensk Digital Handel är intresseorganisationen för den digitala handeln i Sverige och verkar för att framtidssäkra medlemmarnas digitala verksamhet. Som medlem i Svensk Digital Handel får svenska e-handelsföretag hjälp med både frågor och förslag som bidrar till ett tryggare, smartare och mer lönsamt digitalt företagande. Svensk Digital Handel driver affärsutveckling tillsammans med marknadens största aktörer och leverantörer. Tillsammans med våra medlemmar gör vi det enklare att handla på nätet. Svensk Digital Handel är en del av Svensk Handel. www.dhandel.se

Citat

Jonas Ogvall, vd Svensk Digital Handel