Stark avslutning på 2014 för digital mathandel

D-food Index från Svensk Digital Handel visar att livsmedelsförsäljningen på nätet ökade med 52 procent under det fjärde kvartalet 2014 jämfört med samma period förra året. Försäljningen av middagslösningar ökade med 31 procent och försäljningen av lösplock ökade med 76 procent under samma period.

Helårsutvecklingen 2014 för livsmedelsförsäljningen på nätet landade på 41 procent. Motsvarande siffra för middagslösningar var 25 procent och för lösplock 63 procent.

Utveckling Q4 2014 Helåret 2014
Middagslösning 31 % 25 %
Lösplock 76 % 63 %
Totalt 52 % 41 %

Q1 Q2 Q3 Q4 Helår 2014
Middagslösning 25% 15% 29% 31% 25%
Lösplock 51% 55% 64% 76% 63%
TOTALT 41%

Kommentarer från Svensk Digital Handel:

– Livsmedelsförsäljningen på nätet avslutade året med fina tillväxttal. Under fjärde kvartalet ökade livsmedelsförsäljningen på nätet med 52 procent, det högsta värdet hittills under 2014. Den starka helårsutvecklingen på 41 procent tyder på ett fortsatt starkt intresse hos konsumenterna som börjar bli allt mer vana och bekväma med att handla sina livsmedel online, säger Jonas Ogvall, VD på Svensk Digital Handel.

– Utsikterna för 2015 är goda. Den ökade mognaden hos både konsumenter och företag, den tekniska utvecklingen och nya leveransmöjligheter tyder på att vi kommer att se en stark utveckling även nästa år.

Detta är det fjärde kvartalet som Svensk Digital Handel publicerar D-food Index, en återkommande kvartalsrapport om livsmedelsförsäljningen över nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som sköter insamling och kvalitetssäkring av data.

Jonas Ogvall, Vd Svensk Digital Handel, +46 709 76 44 26
E-mail: jonas.ogvall@svenskhandel.se

Om Svensk Digital Handel: Svensk Digital Handel, tidigare Svensk Distanshandel, är intresseorganisationen för den digitala handeln i Sverige och vår vision är att vartannat köp ska vara digitalt. Vi verkar för att framtidssäkra medlemmarnas digitala verksamhet och tillsammans göra det enklare att handla på nätet. Svensk Digital Handel är en del av Svensk Handel.