Kraftig ökning för mat på nätet

Report this content

Försäljningen av mat på nätet har tagit rejäl fart med en ökning på 30 procent under 2012. Det senaste året har 17 procent av svenskarna handlat mat på nätet och det snabbast växande konceptet är den färdiga matkassen, det visar en rapport från Svensk Distanshandel.

De senaste åren har e-handeln i Sverige ökat kraftigt. Med en tillväxt på 14 procent omsätter idag den svenska e-handeln nära 32 miljarder kronor. Även om e-handeln ökat i stort, har trenden varit att en relativt liten andel av konsumenterna handlar mat på nätet. Det senaste året däremot visar att branschen börjar ta fart. Försäljningen av mat på nätet beräknas 2012 ha uppgått till 1,9-2,6 miljarder kronor. Detta motsvarar ca 6-8 procent av den totala e-handeln och knappt 1 procent av totala livsmedelshandeln i stort. Det är en ökning med cirka 30 procent sedan föregående års mätning då omsättningen uppskattades till 1,5-2 miljarder kronor.

– Det senaste årets starka utveckling visar att matförsäljningen på nätet har blivit en allt populärare del av den svenska dagligvarumarknaden. Branschen är fortfarande i en utvecklingsfas, men eftersom allt fler provar att handla mat på nätet, och de flesta väljer att fortsätta, tror vi på en snabb tillväxt, säger Nadine Jones Pioud, Kanslichef på Svensk Distanshandel.

Mat på nätet brukar delas upp i tre olika kategorier. Kategorin färdiga matkassar, där recept och ingredienser ingår som ett matpaket, har det senaste året gått om både nischade butiker och fullsorterade matbutiker som den populäraste och vanligaste typen av matinköp.

Att handla mat på nätet är vanligast i Stockholmsområdet och i åldern 23-35 år. De största fördelarna med att handla mat på nätet anses vara att man får maten levererad hem till dörren och slipper släpa tunga matkassar. Att vinna tid och möjligheten att beställa varorna vilken dag och tid på dygnet man vill är andra fördelar som många anger.

– En utmaning för de aktörer som säljer mat via nätet är att många konsumenter vill kunna se och känna på matvarorna innan köpet. Men faktum är att 80 procent av nätkunderna svarar att kvalitén på maten är lika bra eller till och med bättre än om de hade valt den själv, säger Nadine Jones Pioud.

För hela rapporten "Mat på nätet", se www.distanshandel.se

Nadine Jones Pioud, kanslichef, Svensk Distanshandel, tel 010-47 18 531 eller 070-698 39 62.
Jonas Ogvall, vd, Svensk Distanshandel, tel 010-471 86 76 eller tel 070-976 44 26

Om Svensk Distanshandel:

Svensk Distanshandel är branschorganisationen för Sveriges e-handlare och arrangör av den årliga Distanshandelsdagen i Borås. Som medlem i Svensk Distanshandel får svenska e-handelsföretag hjälp med både frågor och förslag som bidrar till ett tryggare, smartare och mer lönsamt företagande online. Svensk Distanshandel är också informationskällan till vad som händer i branschen och driver affärsutveckling tillsammans med marknadens största aktörer och leverantörer. Tillsammans med våra medlemmar gör vi det enklare att handla på nätet. Svensk Distanshandel är en del av Svensk Handel.