Stora Logistikdagen för Sveriges e-handlare och deras leverantörer

Report this content

Logistik har på få år utvecklats till att bli en nyckelfråga för svensk e-handel. Utan möjlighet att effektivt hantera order och distribuera varor kostnadseffektivt skulle e-handeln i Sverige inte fungera. Konsumenternas krav på effektivitet ökar, likväl som på säkerhet och pris. Detta uppmärksammas nu av Svensk Distanshandel genom Stora Logistikdagen – en dag dedikerad till logistik, leverantörer och e-handlare.

Svensk e-handel upplever just nu en kraftig tillväxt. Under andra kvartalet i år ökade e-handeln i Sverige med hela 19 procent jämfört med föregående år. Men det är inte bara antalet beställda varor som ökar; svenska konsumenter kräver nu också mer av e-handlare än tidigare. Och snabba leveranser är något av det viktigaste.

Vi ser tydligt att konsumenter på nätet idag vill ha både snabba och mer flexibla leveranser av varor de beställt. Köpupplevelsen, från beställning på nätet till leverans på dörren, måste idag matcha, eller rentav överträffa upplevelsen av att handla i en fysisk butik. Detta ställer krav, inte bara på e-handlare, men också på deras leverantörer. Därför genomför vi nu den 29 oktober Stora Logistikdagen i Borås, säger Jonas Ogvall, VD i Svensk Distanshandel.

För arrangören Svensk Distanshandel är målet med Stora Logistikdagen att driva utvecklingen av nya lösningar, som i sin tur ger ökade volymer för Sveriges e-handlare. I takt med att svensk e-handel växer närmast explosionsartat jämfört med fysisk handel, så är nya logistiklösningar och ett nära samarbete med leverantörer helt avgörande för att lyckas som e-handlare idag.

Logistikfrågorna är så viktiga för svensk e-handel att vi nu har skapat en e-Fokus dag med temat Logistik. Tillsammans med engagerade e-handlare ges nu leverantörer och distributörer en unik möjlighet att under en hel dag diskutera och inspirera varandra till nya och bättre lösningar för att skynda på utvecklingen, fortsätter Jonas Ogvall.

Ett kontinuerligt arbete

Svensk Distanshandel har tagit initiativ till den så kallade Logistikgruppen som kontinuerligt arbetar med att förbättra e-handelns logistiklösningar. Gruppen består av 16 personer som träffas 4-6 gånger per år, och i gruppen finns representanter för olika e-handlare, stora som små, med olika sortiment och från helt skilda geografiska platser i Sverige. Logistikgruppens uppgift är att identifiera de viktigaste logistikfrågorna för Sverige e-handlare och driva på dialogen med leverantörer inom logistikområdet.

Ökade volymer måste gynna konsumenterna, inte tvärt om. Men det ska även gynna både logistikföretag och e-handlarna själva. En win-win, helt enkelt. Vi hoppas att Stora Logistikdagen ska bidra till en ökad samsyn kring e-handeln och utvecklingen på lite längre sikt, avslutar Jonas Ogvall.

Några exempel på viktiga logistikfrågor för Sverige e-handlare idag:

• Snabbare och smartare returer - Om leveransen kan ske på mindre än ett dygn så ska inte returen ta en vecka.
  • Leverans och hämtning även lördagar och söndagar - De fysiska butikerna är öppna 7 dagar i veckan - det måste e-handeln också vara.
  • Bättre leveransupplevelse - Höjdpunkten i köpupplevelsen – och en stor möjlighet för ökad merförsäljning för e-handlaren.

För mer och fördjupad information om Stora Logistikdagen 29 oktober i Borås, vänligen se: http://svenskdistanshandel.se/events-2/logistikdagen/program/

Det går även utmärkt att ta direkt kontakt med Svensk Distanshandel:

Jonas Ogvall, VD Svensk Distanshandel, på tel. +46 709 76 44 26 eller e-mail: jonas.ogvall@distanshandel.se

Om Svensk Distanshandel:

Svensk Distanshandel är intresseorganisationen för den digitala handeln i Sverige och verkar för att framtidssäkra medlemmarnas digitala verksamhet. Som medlem i Svensk Distanshandel får svenska e-handelsföretag hjälp med både frågor och förslag som bidrar till ett tryggare, smartare och mer lönsamt digitalt företagande. Svensk Distanshandel driver affärsutveckling tillsammans med marknadens största aktörer och leverantörer. Tillsammans med våra medlemmar gör vi det enklare att handla på nätet. Svensk Distanshandel är en del av Svensk Handel.