Amanda undrar över el - ny barnbok vill väcka nyfikenhet kring el och teknik

Amanda undrar över el är en faktasaga i bilderboksformat för nyfikna 3–6-åringar. Med utgångspunkt i barns vardag berättar boken hur el produceras, visar elens resa till våra hem och vad den används till.

Boken har tagits fram i nära samarbete med Natur och Teknik-utvecklare inom förskolan och till boken kommer det även att finnas en arbetshandledning och en materialsats. Tillsammans blir det ett spännande och enkelt material för att lära sig mer om el i förskola, förskoleklass och skolans första år.

Amanda undrar över el är Kristina Hoas debutbok och en spännande fortsättning på hennes tidigare arbete som projektledare för naturvetenskapliga läromedel inom förskolan.

- El är något som vi använder dagligen men som många har lite dålig koll på. Därför var det en rolig utmaning att skriva en barnbok om el. Jag hoppas att denna bok tillsammans med inspirerande förskolepedagoger kan främja teknikintresset hos barn och ge en plattform för att kunna prata om el och elsäkerhet.

Tobias Flygar har illustrerat bokens berättelse. Tobias har arbetat som illustratör i sin egen studio sedan 1994 och brinner för att göra det som är svårt och komplicerat lite roligare lättare att förstå. Tobias har tidigare bland annat illustrerat det webbaserade läromedlet Elsajten.

Bakom boken står Svensk Energi som är branschorganisation för elföretag i Sverige. Helena Olssén, projektledare:

- Det känns viktigt att vara med och möta upp det behov av läromedel inom teknik för förskolan som finns nu i och med Skolverkets naturvetenskap- och tekniksatsning. Arbetet med bok, lärarhandledning och materialsats för experiment är fantastiskt roligt och stimulerande tack vare alla engagerade pedagoger som är involverade i arbetet.

För varje exemplar av boken skänks 10 kronor till organisationen GIVEWATTS, så att fler barn i länder där alla inte har tillgång till el ska kunna läsa sina läxor i rent ljus, www.givewatts.org/sv.

Mer information finns på vår hemsida: www.svenskenergi.se/forskola

Utgivningsdatum: 2015-09-07

ISBN nummer: 978-91-7622-201-0

För recensionsexemplar kontakta: Helena Olssén, helena.olssen@svenskenergi.se, 070-8942637