Dr Yijun Shi är vinnare av Framtidspriset 2015!

Dr. Yijun Shi tilldelas 2015 års Framtidspris då han är ett lysande exempel på vad som händer när forskarens nyfikenhet förs samman med entreprenörens engagemang av akademin. Yijun är sedan två år verksam vid Luleå tekniska universitet där han såg möjligheterna med glycerol, en restprodukt från biobränsletillverkning, som innan bara setts som ett problem. Genom att förädla glycerol kan det göras till ett 100 procent nedbrytbart smörjmedel, Sustainalube.

Sustainalube har en stor potential på marknaden, där läckage av smörjmedel i dag är ett stort problem. Att tillverkningen dessutom är enkel och kostnadseffektiv och att smörjmedlet presterar bättre än dagens produkter gör det till en stark innovation som kommer att konkurrera med traditionella smörjmedel för ett stort antal tillämpningar.

Framtidspriset är ett samarbete mellan Naturskyddsföreningen, Ny Teknik,  Svensk Energi, Swedbank, Teknikföretagen.  Syf­tet är att stimulera unga människors intresse och nyfiken­het för att lösa framtidens utmaningar. Priset består av ett stipendium på 100 000 kronor till personlig utveckling och förkovran inom sitt gebit.

Mer information finns på vår hemsida, www.svenskenergi.se
Kontaktperson: Helena Olssén helena.olssén@svenskenergi.se