Tomten kommer tidigt till Hosjöbottnarna i år

Under tisdagen överlämnades en tidig julklappssäck till de boende i Hosjöbottnarna. Byborna, som fick fast el i höstas, tog emot en rad efterlängtade elprylar. Bakom initiativet stod elbranschens projekt Ladda Sverige.

Jämtlandsbyn Hosjöbottnarna fick sin första elkabel i oktober, tidigare var de sex hushållen beroende av ett opålitligt kraftverk och strömavbrotten hörde till vardagen. I och med den nya, fasta elförsörjningen öppnas nya möjligheter för de boende i byn. För att önska god jul och gratulera till de nya möjligheterna gjorde representanter från Ladda Sverige ett besök i byn under tisdagen. Med sig hade de en rad efterlängtade elprylar.

Underlättar i vardagen

Före överlämningen ställde Ladda Sverige frågan om vilka elrelaterade saker som byborna önskade sig allra mest. En del kanske blir förvånade över att önskelistan inte innehöll några supermoderna teknikprylar utan tvärtom mer vardagliga saker som nattlampor till barnen, utomhusbelysning och mikrovågsugn.

- När vi läste om Hosjöbottnarna i tidningen var det självklart att vi ville gratulera till de nya möjligheterna som elen innebär. Sakerna på önskelistan är en påminnelse om att det är lätt att ta elen för given. Det känns roligt att kunna överlämna saker som förhoppningsvis kommer att underlätta i de boendes vardag, säger Malin Thorsén, projektledare för Ladda Sverige.

Glada mottagare

Hosjöbottnarna består av sex hushåll, när alla är på plats är de 14 personer. Av dem är 4 barn. Daniel Persson som driver turistverksamhet i byn var en av dem som tog emot sakerna.

- Det här är en fantastiskt fin gest. Det känns som ett bra plåster på såren för allt slit och all oro som vi har haft tidigare med vårt undermåliga och svajiga kraftverk. Jag kan verkligen tala för hela byn när jag säger att vi uppskattar initiativet väldigt mycket.

Det här överlämnades: Mikrovågsugn, vattenkokare, kaffebryggare, brödrost, köksassistent och olika typer av belysning som t ex nattlampor till barnen och julljus och utomhusbelysning.

Bakom överlämningen står: Ladda Sverige, Svensk Energis och elbranschens projekt för att sprida kunskap om el- och elanvändning, Elon på Frösön och Elkedjan-butiken i Krokom.

Mer information finns på vår hemsida, www.svenskenergi.se

Kontaktperson: Malin Thorsén malin.thorsén@svenskenergi.se, +46 701 64 44 26

Svensk Energi - Swedenergy - AB