Skärgårdshus, funkisvillor och vindsvåningar: Detta är svenskarnas drömbostäder

Report this content

Svenskarna är riktiga bostadsnördar och många tillbringar flera timmar framför skärmen där de drömmer sig bort bland bostadsannonser. Men hur ser egentligen svenskarnas drömboende ut just nu? Svensk Fastighetsförmedlings senaste Trendrapport visar att majoriteten vill bo i skärgårdshus med stora fönster och utsikt över havet. Och husen får med fördel även ligga i närhet av natur, bra kommunikationer och matbutiker.

Svensk Fastighetsförmedling presenterar för femte gången Trendrapporten, en riksrepresentativ undersökning genomförd av Kantar Sifo där svenskarna gett sin syn på framtidens boende. Över 2 300 personer har svarat på frågor rörande ekonomi, bostadsbyte och inredning. Årets rapport visar att svenskarnas drömboende är ett skärgårdshus med stora fönster och havsutsikt. Det uppger hela 28 procent. Funkisvilla med altan och stor trädgård och vindsvåning med takterrass är andra typer av boenden som många drömmer om.

När svenskarna får välja vad de värdesätter att bo nära hamnar natur och grönområden i topp, vilket så många som sex av tio uppger. Det är främst kvinnor som vill bo nära naturen, det svarar hela 70 procent medan motsvarande siffra bland män endast är 53 procent. Samtidigt som längtan till naturen är stor visar resultatet att många värdesätter att bo i närheten av bra kommunikationer, matbutiker och sina jobb.

– Trendrapporten är vår framtidsspaning och resultatet visar att det finns en stor längtan till landet och naturen bland svenskarna. Det är intressant att många drömmer om landet samtidigt som vi ser en fortsatt urbaniseringstrend och att svenskarna värdesätter närhet till bra kommunikationer, matbutiker och arbete. För oss som mäklarkedja är det otroligt viktigt att vi håller oss uppdaterade på vad våra kunder efterfrågor så att vi kan hjälpa fler att matchas ihop med sina drömbostäder, säger Tanja Ilic, vd på Svensk Fastighetsförmedling.

Det betalar svenskarna gärna extra för i sina bostäder
Trendrapporten visar också att 42 procent av svenskarna är beredda att betala extra för sjö- och havsutsikt i sina framtida bostäder. Möjligheten att tillbringa tid utomhus värderas också högt. Trädgård, terrass och balkong är nämligen attribut som många är beredda att betala extra för. Däremot är barnvagnsutrymme, festlokal och innergårdar inte lika eftertraktade bland svenskarna.

Topplista – Så här ser svenskarnas drömboende ut
1. Skärgårdshus med stora fönster och havsutsikt
2. Funkisvilla med altan och stor trädgård
3. Vindsvåning med takterrass
4. Röd stuga i skogen med vita knutar och öppen spis
5. Bondgård på landet med lada och djurhållning

Här kan du läsa rapporten i sin helhet:

För ytterligare information, kontakta:
Kicki Erkers, presskontakt
Mail: kicki.erkers@svenskfast.se

Bilaga*

Vilket av följande alternativ stämmer bäst överens med ditt drömboende?

Skärgårdshus med stora fönster och havsutsikt 28 % 26 % 30 %
Funkisvilla med altan och stor trädgård 15 % 14 % 16 %
Vindsvåning med takterrass 12 % 11 % 13 %
Röd stuga i skogen med vita knutar och öppen spis 10 % 10 % 10 %
Bondgård på landet med lada och djurhållning 6 % 6 % 7 %
Herrgård med kristallkronor och fontäner 5 % 6 % 5 %
Modern lyxsvit högst upp i en skyskrapa 5 % 7 % 2 %
Sekelskifteslägenhet med stuckatur och kakelugn 5 % 4 % 6 %
En mindre lägenhet centralt i stan 3 % 4 % 3 %
Flytande hus med båtdäck och brygga 3 % 3 % 2 %
Annat 5 % 6 % 4 %
Tveksam, vet ej 3 % 4 % 2 %

Vad av följande värdesätter du mest att bo nära?

Natur/grönområden 61 % 53 % 70 %
Kommunikationer 47 % 44 % 51 %
Matbutiker 45 % 42 % 48 %
Jobb 40 % 39 % 41 %
Sjö/hav 38 % 36 % 41 %
Dagis/förskola/skola 22 % 23 % 22 %
Restauraranger/caféer/nattliv 19 % 20 % 17 %
Vårdcentral/sjukhus 14 % 12 % 16 %
Parkeringsplats 13 % 14 % 12 %
Gym 12 % 11 % 13 %
Köpcentrum/shopping 10 % 11 % 9 %
Shopping 7 % 8 % 7 %
Lekplats 6 % 7 % 6 %
Annat 4 % 5 % 3 %
Tveksam, vet ej 2 % 3 % 1 %

Vad av följande är du beredd att betala extra för i eller i anslutning till ditt framtida boende?

Sjö- eller havsutsikt 42 % 42 % 42 %
Annat 3 % 5 % 2 %
Tveksam, vet ej 11 % 11 % 10 %

Om Trendrapporten 2017
Trendrapporten 2017 är genomförd under maj 2017 i form av en webbenkät via undersökningsföretaget Kantar Sifo. 2 332 personer mellan 18 till 65 år deltog i undersökningen som är statistiskt säkerställd och riksrepresentativ. För att säkerställa att basen av respondenter även är representativ nedbrutet per län har vi valt att utöka antalet intervjuer.

Följ oss gärna på:
www.svenskfast.se
www.mynewsdesk.com
facebook.com/svenskfast
twitter.com/#svenskfast
instagram@svenskfast

Om Svensk Fastighetsförmedling
Svensk Fastighetsförmedling är Sveriges största rikstäckande och oberoende mäklarkedja. Det innebär att vi kan ta tillvara på våra kunders intressen helt utan påverkan från banker eller försäkringsbolag. Vi är experter på den lokala bostadsmarknaden med 230 bobutiker och 1 200 medarbetare runtom i hela landet. Bobutikerna drivs av kedjans 200 delägare och flera år i rad har företaget utsetts till en av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare. Under 2016 förmedlade Svensk Fastighetsförmedling cirka 30 000 bostäder till ett värde av 62 miljarder kronor. Sedan 1937 har vi fått folk att känna sig hemma, vilket faktiskt gör oss till landets äldsta mäklarkedja. Det hade vi inte varit utan nöjda kunder. 2016 prisades vi för Bäst på Service i ServiceScore. Svensk Fastighetsförmedling – mäklaren med koll på läget.

Taggar: