Äntligen lika villkor för all förnybar el

Regeringen har idag presenterat en promemoria med vissa skatteförslag inför budgetpropositionen för 2016. I promemorian föreslår regeringen att all förnybar egenproducerad el ska få lika skattevillkor. Den nuvarande obegränsade skattefriheten för egenproducerad vindkraft har lett till obalans i elcertifikatssystemet och kraftigt snedvridit konkurrensen på värmemarknaden. Därför välkomnar Svensk Fjärrvärme regeringens förslag.

Regeringen föreslår i dag att dagens obegränsade skattefrihet för el som producerats i egna vindkraftverk ska samordnas med regler som gäller för annan förnybar elproduktion. Om förslaget går igenom betyder det att skattefriheten begränsas till el från mindre anläggningar, oavsett om det är sol-, vind-, våg- eller vattenkraft eller producerat på annat sätt. Det betyder också att regelverket för förnybar elproduktion, förutom att vara teknikneutralt inte längre kommer att vara oförenligt med EU:s statstödsregler.

- Vi är nöjda med att regeringen föreslår ett regelverk som ger stabila och långsiktiga spelregler för dem som vill investera i omställningen av energisystemet, säger Ulrika Jardfelt, vd på Svensk Fjärrvärme. Det ger också fjärrvärmen förutsättningar att vara konkurrenskraftig på värmemarknaden..

- Med förslaget får vi nu teknikneutrala villkor som är förenliga med EU:s statsstödsregler. Det innebär att de som producerar biokraft får samma ersättning som annan förnybar elproduktion inom elcertifikatssystemet, säger Erik Thornström, områdesansvarig för skatter och styrmedel på Svensk Fjärrvärme.

Skatteförslaget remissbehandlas nu till den 4 maj. Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2016 och ska öka skatteintäkterna med 94 miljoner kronor per år, enligt regeringens bedömning.