Informationspärm från Svensk Flygambulans ska få vården att spara pengar

Report this content

Flygambulans är både billigare och smidigare än markgående ambulanser vid sträckor längre än 18 mil. Det är tvärt emot vad många tror. Därför delar Svensk Flygambulans ut en informationspärm till 160 sjukhusavdelningar på 20 sjukhus.
– Vi vill informera om att vården kan spara pengar genom att välja rätt transportsätt, säger Åsa Englund, ambulanschef och marknadschef på Svensk Flygambulans.

I november startade Svensk Flygambulans en informationsinsats för att öka kunskaperna om vilket färdsätt som är mest kostnadseffektivt när man ska transportera patienter.

– Vi vill höja kunskaperna på sjukhusen om att flygambulansen finns och vilka patienter som kan transporteras i flygambulans, säger Åsa Englund som är ambulanschef och marknadschef på Svensk Flygambulans. Få vet om att det lönar sig att transportera patienter med flyg istället för med markburen ambulans på sträckor över 18 mil. Vi ska också berätta om hur enkelt det är att beställa en flygambulans.

Företagets flygsjuksköterskor, inklusive Åsa Englund ska besöka över 160 sjukhusavdelningar på 20 sjukhus. Med sig har de den nya informationspärmen som på ett överskådligt sätt visar hur man beställer en flygambulans.

– Flygambulansen är också ett säkert transportsätt. Vi har inte haft några allvarliga incidenter med våra flygambulanser under de 30 år som företaget funnits, säger Åsa Englund. Den korta restiden och vårt goda omhändertagande gör också att patienterna är mycket nöjda när de åkt med oss. Många är tacksamma för att slippa ligga i en skakig bil i flera timmar.

Den nya pärmen från Svensk Flygambulans kommer att uppdateras kontinuerligt. Dessutom kommer varje nytt nummer av nyhetsbrevet Flygbladet, utöver den elektroniska versionen, att skickas ut i tryckt form till alla som fått en pärm.