Årets Franchisekedja 2014 blev Mr CAP

Under FrannyGalan som pågick i helgen, arrangerad av Svensk Franchise, utsågs Mr CAP till Årets Franchisekedja.

Kriterierna för vinnaren är att den måste ha en väl fungerande organisation med god ekonomi, bra avtal och nöjda Franchisetagare. Dessutom tittar man på tillväxt, positiv utveckling och unik förändring. Årets övriga nominerade kedjor var: Itrim, Länsförsäkringar, Make Up Store, Sibylla, Utvägen och Wayne ́s Coffee.

Utgångspunkten i Mr CAPʼs franchise system är att franchisetagarens verksamhet är ordentligt lönsam relativt insatsen och risknivån. Detta anses också som en förutsättning för Mr CAPʼs framgång totalt sett. Företaget verkar alltså i bilbranschen som är världens största arbetsgivare vilket bidrar till att intresse för företaget finns på många marknader utanför Sverige. Företaget har i stort sett vuxit organiskt ut i flera länder, men anger att en plan för en mer proaktiv expansion kommer att arbetas fram för både Sverige och andra utlandsmarknader.

”Utmärkelsen som ”Årets Franchisekedja 2014” är förstås stort för oss och det känns otroligt upplyftande att vårt arbete tillsammans med våra duktiga franchisetagare har uppmärksammats på detta sätt. Att det kommer att ingjuta ytterligare motivation i vår kedja är jag övertygad om”, säger Gunnar Lindén, VD Mr CAP.

”FrannyGalan var en fantastisk trevlig tillställning som Svensk Franchise skall ha eloge för, inramad i en lika fantastisk miljö i Spegelsalen tillsammans med sällskapet från hundratals duktiga företagare från många olika delar av landet”, fortsätter Gunnar.

Motiveringen från Svensk Franchise lyder: Företaget är dominerande i sin bransch och är ett unikt system i den bemärkelsen att det är ett svenskt koncept, med svenska produkter tillverkade i Sverige, som expanderat internationellt med en närvaro i flertal länder inkl. Sverige. Expansionen har skett med eget upparbetat kapital och med en utmärkt fungerande franchise och genomgående mycket nöjda och lönsamma franchisetagare.

Företaget är ett svenskt framgångsexempel och en lysande representant för god etisk franchise och därför värdiga vinnare av priset Årets Franchisekedja 2014.

Om Mr CAP:

Mr CAP är expertföretaget som är inriktad på att optimera sina kunders bilar när det gäller bilvärdet och bilens utseendemässiga kvalitet. Bilar utgör stora värden och samhällets överkonsumtion med negativ miljöpåverkan ökar efterfrågan på produkter som bevarar och skyddar det vi redan äger. Mr CAP ser till att bilen bevaras över tiden med reducerad miljöbelastning, bland annat genom minskat behov av traditionell biltvätt.

Mr CAP är ett svenskt franchisesystem som behandlar fler än 65.000 bilar per år åt privatpersoner och företag i 13 länder.