Här är Årets Franchisetagare

Tolv företag valde att utse sina bästa franchisetagare vid den årliga Frannygalan på Grand Hotel i Stockholm som ägde rum lördagen den 28 mars. – Att vinna pris som Årets Franchisetagare är ett kvitto på att det arbete den enskilda företagaren och franchisetagaren utför dagligen uppmärksammas och uppskattas av franchisegivaren. För kedjan är galan ett utmärkt tillfälle att träffas, umgås och öka motivationen hos medarbetarna, säger Johan Martinsson VD på Svensk Franchise.

Följande franchisetagare vann priset som Årets franchisetagare i sina respektive kedjor:

Länsförsäkringar: Christer Dahlin, Bergslagen

Sibylla: Jonas & Andreas Wikström, Örebro

Ångtvättbilen: Mats Andersson & Andreas Wikström, Göteborg & Halland

Jaktia: Mattias Karlström, Matti Karjalainen, Åkersberga

Svensk Direktreklam: Mikael Kürzl Palmborg, Skövde

O´Learys: Magnus Pålsson, Henrik Hermansson, Edward Lundberg, Tolv Event Center

O´Learys: Gert Sjögren, Margareta Bäckström, Sundsvall

Wayne´s Coffee: Marie Myrlund, Hudiksvall

HusmanHagberg: Mattias Törling, Norrköping

Utvägen AB: Harry Gamnes, Robert Holmström, Kalix

Mr CAP: Danijel Stupar, Sisjön

Puls & Träning: Jens & Christine Barklund, Järvastaden, Stockholm

Enligt HUI Research (tidigare Handelns Utredningsinstitut) omsatte svenska franchiseföretag 227 miljarder kronor 2014 och sysselsatte 125 000 personer vilket motsvarar 2,6 procent av den totala sysselsättningen i Sverige. Omsättningen och antalet sysselsatta stiger varje år samtidigt som antalet konkurser minskar och ligger klart under detaljhandeln och hotell- och restaurangbranschen.

– Det är glädjande siffror som tydligt visar att franchising är en företagsform som skapar stabila, lönsamma och växande företag, säger Johan Martinsson, vd Svensk Franchise.

Johan Martinsson, vd Svensk Franchise. Tel: 0708-93 66 50. E-post: johan@svenskfranchise.se

Svensk Franchise ändamål är att sprida kunskap om franchising och att verka för att franchising bedrivs på ett klanderfritt sätt. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svensk Franchise står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.