Wayne´s Coffee är Årets Franchisekedja 2017

Wayne´s Coffee har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2017 vid den årliga Frannygalan på Grand Hotel i Stockholm. Samtidigt delades priser ut i kategorierna ”Framtidens Franchise”, ”Årets Digitala Marknadsföring”, ”Årets Franchisebragd” och ”Årets Franchisetagare”. Nya priser för i år var ”Årets CFO” och ”Årets Nytänkare”. – Intresset för att anmäla företag till Frannygalan har i år varit långt större än tidigare så de olika jurygrupperna har haft ett hårt arbete med att utse tre finalister och slutligen välja en vinnare i respektive kategori. Det visar på en utbredd stolthet över att arbeta med en framgångsrik affärsmodell som varje år omsätter 260 miljarder kronor och sysselsätter 138 000 människor i Sverige, säger Johan Martinsson, vd för Svensk Franchise.

Wayne´s Coffee får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2017 med motiveringen:

”Med en tydlig målgrupp som ställer krav och en franchiseverksamhet som gått på export är vår vinnare en bra ambassadör för franchise. Vår vinnare arbetar i en snabbt växande och hårt konkurrensutsatt bransch med många internationella aktörer men har klarat utmaningarna genom att gå sin egen väg. Vår vinnare har konsekvent arbetat med att öka omsättningen och lönsamheten för sina franchisetagare. Personalen man träffar är alltid lika professionell och glad oavsett vilken enhet man besöker. Det vittnar om stolthet och passion. Det vi alla förstår är att världens resurser inte är oändliga. Vår vinnare har konsekvent och metodiskt tagit tag i frågan och arbetar med att erbjuda ett ekologiskt sortiment som är bra för alla och som målgruppen ser som ett krav. På tal om KRAV, vår vinnare är den enda KRAV-märkta kedjan i sin bransch vilket är mycket begåvat och bra.”

Övriga pristagare på Frannygalan 2017:

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Patrik Hjelte, McDonald´s (Värmland, Småland, Skåne). ”Årets vinnare har gått den långa vägen från sommarjobb till eget företag. Han driver nu en mycket framgångsrik verksamhet som han bygger på bra team-anda och många tävlingar för personalen. Med stark vilja, strategiskt tänkande och uthålligt arbete har denna franchisetagare på 11 år gått från en restaurang till inte mindre än 26 restauranger.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med SEB) – Yogayama.En nytänkande kedja som medvetandegör vikten av en må-bra-vardag i form av olika yogastilar, behandlingar, hälsosam mat och mycket annat som bidrar till en god livsstil. Med digitala och moderna hjälpmedel som en webbshop och kompletterade verksamheter som restaurang med hög kvalité, bra råvaror med ett tydligt ekologiskt tänkande har kedjan skapat viktiga byggstenar för goda expansionsmöjligheter, både i Sverige och utomlands. Vi tror att trenden, att ta hand om sig själv och sin närmiljö bara kommer att stärkas då världen runt omkring oss snurrar på allt fortare - vilket i sin tur innebär att en hållbar livsstil blir ett måste.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Google. ”För franchise som företagsform är det avgörande att ha en digital helhetsstrategi för att lyckas i sin digitala kommunikation på både nationell och lokal nivå. Genom satsningen på franchiseföretag och ett starkt samarbete med Svensk Franchise har Google skapat ett forum för kunskap om digital marknadsföring som annars inte varit möjlig. Google är en mycket värdig mottagare av priset Årets Franchisebragd för sin internationella satsning på franchisemarknaden i allmänhet och i Sverige i synnerhet. Därigenom har man skapat unika förutsättningar för franchiseföretag att arbeta med professionell digital marknadsföring.”

”Årets Digitala Marknadsföring” (delas ut i samarbete med Eniro) – Pinchos. ”Via engagerande kommunikation i kombination med stark expansion har vinnaren introducerat ett helt nytt tänk kring en traditionell verksamhet. Med sitt digitala fokus har företaget förändrat kundupplevelsen för hungriga besökare över hela landet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets Insight) – Magnus Bengtsson, Reitan Convenience. “Priset går till en CFO som bidragit till både franchisegivarens och franchisetagarnas goda ekonomiska utveckling. Personen har effektiviserat processer, utvecklat bra systemstöd och i flera år rankats med toppbetyg i interna mätningar vad gäller stöd och kvalitet. Genom god pedagogik, ledarskap och struktur har personen säkerställt att franchisetagarna kan koncentrera sig på sin verksamhet.”

”Årets Nytänkare” (delas ut i samarbete med PwC) – Flügger Färg. ”Vår vinnare har lyckats ge kunden tillgång till den lokala kunskapen från butik genom den digitala världen – hela vägen till var och ens vardagsrum. I en tid när kunderna är mer och mer pålästa har man visat stor förståelse för den digitala kundresan och skapat en kund- och köpupplevelse utan begränsningar av öppettider och plats. Vi vill hylla en nytänkare med känsla för färg och form som sticker ut gentemot sina konkurrenter.”

Johan Martinsson, vd Svensk Franchise. Tel: 0708-93 66 50. E-post: johan@svenskfranchise.se

Mats Hörnell, Wayne´s Coffee. Tel: 0738-13 99 00. E-post: mats.hornell@waynescoffee.com

Svensk Franchise ändamål är att sprida kunskap om franchising och att verka för att franchising bedrivs på ett klanderfritt sätt. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svensk Franchise står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising