Ägg, sill och godis för miljarder i påsk

Nu laddar butikerna med ägg, sill, påskmust och annan påskmat inför nästa veckas mathögtid. Enligt Svensk Handels prognos kommer försäljningen i dagligvaruhandeln bli över 7 miljarder kronor under påskveckan 2014. Det är cirka 20 procent mer än en genomsnittlig vecka.

– Påsk är en riktig mathelg för oss svenskar. Näst efter jul är påsk och midsommar de intensivaste veckorna på året för livsmedelsförsäljningen. Inte minst på skärtorsdag kommer det bli rejält tryck i butikerna, säger Lisa Burden, omvärldsbevakare på Svensk Handel.

Årets prognos för dagligvaruhandelns försäljning i påskveckan ligger på 7,05 miljarder kronor. Det ska jämföras med en normalvecka som omsätter 5,88 miljarder kronor. Försäljningen i påsk skulle ha kunnat bli ännu högre om inte påskhelgen i år ligger strax före att lönen betalas ut för de flesta löntagare. Förra året låg påskhelgen tvärtom strax efter löneutbetalningarna.

– Ägg, sill och inte minst godis är traditionella storsäljare i påsk. Men, med årets sena påskhelg och med lite sol och vårvärme kan det nog också bli grillpremiär i många hem, säger Lisa Burden.

Skärtorsdagen är den dag i påskveckan med i särklass högst matförsäljning med en prognos på 1,7 miljarder kronor, men även tisdagen och onsdagen väntas bryta igenom miljardvallen. Svensk Handels försäljningsprognos är framtagen av HUI Research. I prognosen för dagligvaruhandeln ingår förutom livsmedelsbutiker även Systembolagets försäljning.

För intervju eller mer information ring gärna:

Lisa Burden, omvärldsbevakare

Erik Boman, presschef
erik.boman@svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom detaljhandel, partihandel och import. Handeln utgör nästan en tiondel av Sveriges BNP och de 12 000 medlemsföretagen har sammanlagt 300 000 människor anställda. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.