Allt fler företag vill ta ansvar

Allt fler företag i handeln, åtta av tio, arbetar med frågor som rör socialt ansvarstagande och miljö. Bland de större företagen gör nästan alla det och bland de mindre företagen har andelen ökat kraftigt det senaste året.

– Det är inte alltid så lätt för butikerna att ha koll på koldioxidutsläpp, giftiga ämnen och arbetsvillkor på andra sidan jordklotet, men nuförtiden förväntar sig kunderna det. Därför är det glädjande att även de mindre företagen i handeln har börjat arbeta aktivt med dessa frågor, säger Maria Sandow, näringspolitisk expert på Svensk Handel.

För tredje året i rad har Svensk Handel kartlagt hur medlemsföretag och konsumenter ser frågor som rör socialt ansvarstagande (CSR) och miljö. Sedan 2013 har andelen företag som arbetar aktivt med dessa frågor ökat från 7 till 8 av 10. Närmare hälften (42%) svarar att de lägger mer resurser på arbetet jämfört med året innan.

De främsta drivkrafterna för företagen är att stärka sitt rykte och varumärke, att öka andelen nöjda kunder samt att få nöjdare medarbetare.

Ökat intresse från konsumenter

Bland konsumenter svarar 6 av 10 att de lägger mer pengar på varor som är etiskt, miljövänligt eller ekologiskt producerade nu jämfört med för ett år sedan. Den främsta orsaken är att de vill värna om miljö och natur, men andelen konsumenter som uppger hälsoskäl som den främsta orsaken har ökat kraftigt jämfört med förra årets mätning.

Priset är den främsta orsaken till att kunderna inte handlar mer ekologiska, miljömärka eller rättvisemärkta produkter. 6 av 10 konsumenter tycker att miljövänliga och etiska varor är för dyra.

Många konsumenter tycker dessutom att utbudet och sortimentet av miljövänliga och etiska varor är för litet.

Rapport: Det ansvarsfulla företaget 2014

För intervju eller mer information ring gärna:
Maria Sandow, ansvarig för hållbarhetsfrågor, Svensk Handel, 0707-94 87 18
Erik Boman, presschef, Svensk Handel, 010-47 18 650

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom detaljhandel, partihandel och import. Handeln utgör mer än en tiondel av Sveriges BNP och de 12 000 medlemsföretagen har sammanlagt 300 000 människor anställda. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.