Avtal klara för anställda inom handeln – nytt Lager- och E-handelsavtal på plats

Svensk Handel och Handelsanställdas förbund har träffat nya kollektivavtal för anställda inom handeln. Avtalet är treårigt och innebär löneökningar på 515 kr år ett, 525 kr år två och 535 kr år tre. Avtalet följer som helhet industrins märke och innehåller dessutom ett nytt moderniserat Lager- och E-handelsavtal.

– Att få till ett nytt Lager- och E-handelsavtal har varit ett av våra viktigaste krav. Det här är ett stort genombrott som kommer att betyda mycket för handelns företag i framtiden. Framförallt skapar det möjlighet för företagen att möta kundernas förändrade krav i det skifte som handeln genomgår, säger Tomas Undin, förhandlingschef på Svensk Handel.

Det nya Lager- och E-handelsavtalet ger företagen i handeln möjlighet att förlägga arbetstid mellan kl 05-24 årets alla dagar, med undantag för tre dagar - midsommar, jul och nyår.

Avtal inom märket
En viktig utgångspunkt för Svensk Handel inför avtalsförhandlingarna var att industrins parter ska sätta nivån för vilka löneökningar som svensk arbetsmarknad tål. Avtalen inom handeln ligger inom märket.

– Vi är nöjda med att kunna leverera ett avtal som följer märket. Det är positivt med ett längre avtal som ger företagen i handeln tydlighet och arbetsro. Samtidigt vet vi att löneökningstakten kommer att bli en tuff utmaning för många handlare med pressad lönsamhet, säger Karin Johansson, vd Svensk Handel.

Parterna har också kommit överens om förstärkt pensionsavsättning till tjänstepension.

Kontakt:
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom detaljhandel, partihandel och import. Handeln utgör mer än en tiondel av Sveriges BNP och de cirka 11 000 medlemsföretagen har sammanlagt 300 000 människor anställda. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Om oss

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom detaljhandel, partihandel och import. Handeln utgör nästan en tiondel av Sveriges BNP och de 11 000 medlemsföretagen har sammanlagt 300 000 människor anställda. Ordförande är Fredrik Persson och vd är Karin Johansson. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.