Butikernas optimism ökar inför sommaren

Butikernas framtidsförväntningar ökar i juni. Framförallt ökar optimismen bland sällanköpsvaruhandlarna som ser fram emot en ljus sommar. Framtidsutsikterna bland e-handlarna går i motsatt riktning, men minskningen sker från höga nivåer i maj.

I Svensk Handels Handelsbarometer för juni stiger Framtidsindikatorn för butikerna med 6,2 enheter till index 99,9. De stärkta framtidsutsikterna gör att Framtidsindikatorn enbart ligger 0,3 enheter lägre än motsvarande månad förra året. Mest ökar butikernas förväntningar på den framtida försäljningen.

– Det fina vädret gör att butikernas optimism ökar inför sommaren. Under sommarmånaderna ökar trafiken på gator, torg och i butikerna. Bland e-handlarna är det fler som hoppas på en molnig sommar, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

E-handlarnas försäljningsförväntningar minskar
Framtidsindikatorn för e-handeln minskar med hela -10,6 enheter i juni till index 109,9. Detta beror framförallt på en kraftig minskning av förväntningarna på den framtida försäljningen som låg på en hög nivå i maj.

– Näthandeln växer snabbt och optimismen hos e-handlarna är fortsatt högre än hos butiksägarna. Det stora detaljhandelsskiftet pågår med full kraft och en allt större del av försäljningen bedöms gå via e-handelskanalen framöver, säger Karin Johansson.

Framtidsförväntningarna stiger i både dagligvaru- och sällanköpshandeln. Ökningen är störst i sällanköpshandeln som stiger med 8,1 enheter från maj månad.

Dessutom stiger förväntningarna för den egna butiken till index 106,3 i juni. Det är den högsta nivån som uppmätts hittills under året.

Handelsbarometern Juni

För intervju eller eventuella frågor, vänligen kontakta:
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom detaljhandel, partihandel och import. Handeln utgör mer än en tiondel av Sveriges BNP och de cirka 10 000 medlemsföretagen har sammanlagt 300 000 människor anställda. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.