Fortsatt framtidstro hos mindre kaxiga handlare

I Handelsbarometern för december månad sjunker framtidstron något bland handlarna. Framtidsindikatorn landar trots det på plus 10, vilket är en relativt hög nivå.

– Den positiva utvecklingen ser ut att fortsätta även under början av året som alltid är en svag period för handeln. Konkurrensen har ökat i många branscher, både från e-handel och nyetableringar, vilket kan förklara den sjunkande tilltron till den egna butikens försäljningsutveckling, säger Yvonne Ingman, vice vd på Svensk Handel.

Under hösten har vi sett en ökad framtidstro hos handlarna som nu sviktar något i december månads Handelsbarometer. Framtidsindikatorn som visar landar denna månad på 10, vilket är en minskning från föregående månads notering på 14.

Historiskt sett ligger dock handlarnas framtidstro fortfarande på en relativt hög nivå. Inte sedan 2010 har framtidstron varit så stark som nu i december månad.

Även Kaxighetsindikatorn minskar i december månads Handelsbarometer, från november månads notering på 17 till nuvarande notering på 10. För första gången sedan sommaren 2011 ligger nu Kaxighetsindikatorn på samma nivå som Framtidsindikatorn.

Kaxighetsindikatorn mäter handlarnas tilltro till utvecklingen i den egna butiken jämfört med i detaljhandeln som helhet och kan ses som ett mått på hur stor andel av handlarna som tror att de kommer att kunna öka sin marknadsandel under den kommande tremånadersperioden.

Handelsbarometern dec 2013

För intervju eller mer information ring gärna:

Yvonne Ingman, vice vd

Erik Boman, pressekreterare
erik.boman@svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom detaljhandel, partihandel och import. Handeln utgör nästan en tiondel av Sveriges BNP och de 12 500 medlemsföretagen har sammanlagt 300 000 människor anställda. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.