Fortsatt kräftgång för modehandeln

Stilindex från Svensk Handel Stil visar att försäljningen av kläder i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 6,1 procent i februari jämfört med samma månad förra året. Motsvarande siffra för skobutikernas försäljning uppvisade en minskning med 2,1 procent.

Hittills i år, januari-februari, har försäljningen av kläder minskat med 4,7 procent. Under samma period har skoförsäljningen minskat med 4,5 procent.

Februari 2017   Ackumulerat 2017
Butiker   Kläder   -6,1 % -4,7 %
Skor   -2,1 % -4,5 %

Kommentarer från Svensk Handel Stil

– Det våras inte för modehandeln. Trots att svensk ekonomi går starkt fortsätter kräftgången, särskilt för klädhandeln, konstaterar Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.

– Februari är dock årets minsta försäljningsmånad och förra året var relativt stark med drygt tre procents ökning, som bland annat förklarades av att det var skottår med en försäljningsdag mer.

– Blickar vi framåt så ser vi att påsken i år infaller i april. Detta gynnar modehandelns marsförsäljning då påsken generellt sett har en negativ påverkan på försäljningen i motsats till livsmedelsbutikerna. Kanske kan vi få uppleva åtminstone en liten ökning under månaden, hoppas Mikael Sandström.

Stilindex 0217

För eventuella frågor kontakta:
Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil, 070-564 03 80
Maria Sandow, kanslichef Svensk Handel Stil, 010-47 18 639
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Svensk Handel Stil är ett branschkansli för medlemsföretag i Svensk Handel vilka arbetar inom sko-, mode- och sporthandeln. Stilindex presenteras 8-10 dagar efter aktuell försäljningsmånad som en indikation på försäljnings-utvecklingen. Uppgiftslämnare är flertalet kedjor i Sverige, frivilliga inköpssamarbeten samt ett antal fristående aktörer som rapporterar sin försäljning i egna butiker mätt på jämförbara enheter. För insamling och bearbetning svarar HUI Research. Prenumeration via e-post kostar 995 kr ex moms. Gratis för medlemmar i Svensk Handel.

Om oss

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom detaljhandel, partihandel och import. Handeln utgör nästan en tiondel av Sveriges BNP och de 11 000 medlemsföretagen har sammanlagt 300 000 människor anställda. Ordförande är Anders Svensson och vd är Karin Johansson. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.