Handeln kan ta fart i höst

Handlarnas framtidstro vänder uppåt i september månads Handelsbarometer och ökar med sju enheter till nuvarande notering på plus fem. Månadens undersökning visar också att många handlare redan kombinerar försäljning i butik med e-handel.

– Till skillnad från förra hösten ser vi att handlarnas framtidstro vänder uppåt i september. Efter ett trögt första halvår finns det nu tecken på att detaljhandeln kan ta fart under hösten, säger Yvonne Ingman, vice vd på Svensk Handel.

Inte sedan 2010 har Framtidsindikatorn legat på en så hög nivå i september månad. Närmare hälften av handlarna tror att försäljningen kommer att öka i den egna butiken under de kommande tre månaderna. Endast 16 procent tror på en minskad försäljning.

E-handel vanligt hos sällanköpsvaruhandlare

I september månads Handelsbarometer ställdes även frågor om handlarnas syn på e-handel.

Nära hälften (48 procent) av sällanköpsvaruhandlarna i Handelsbarometerns panel svarade att butiken eller kedjan de tillhör säljer eller planerar att börja sälja sina varor via internet som ett komplement till den fysiska handeln. Bland dagligvaruhandlarna var denna andel 19 procent.

Omkring 6 av 10 handlare (61 procent) tror att fysiska butiker är mer lönsamma än e-handeln i den bransch de själva verkar i

– För många butiker har e-handeln redan blivit ett naturligt komplement till den försäljning som sker i den fysiska butiken. Nu väntar vi bara på att även dagligvaruhandeln ska ta steget och börja med e-handel på bred front. Någon som möjligen kan inverka negativt på utvecklingen är handlarnas tveksamhet till hur lönsam e-handeln är, säger Magnus Kroon, utvecklingschef på Svensk Handel.

Hela Handelsbarometern för september finns med som bilaga till pressmeddelandet.

För intervju eller mer information ring gärna:

Yvonne Ingman, vice vd

Magnus Kroon, utvecklingschef

Erik Boman, pressekreterare
erik.boman@svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom detaljhandel, partihandel och import. Handeln utgör nästan en tiondel av Sveriges BNP och de 12 500 medlemsföretagen har sammanlagt 300 000 människor anställda. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.