Handlarna laddar inför hektisk mathelg

Handlarna laddar inför hektisk mathelg

Midsommar är en av våra allra mest firade högtider. För landets dagligvaruhandlare är dagarna före midsommarafton några av de mest hektiska. Midsommarhandeln 2009 är inget undantag.

För att närmare kartlägga handeln i midsommartider har Svensk Handel frågat 1 000 konsumenter om deras planer i samband med helgen. Undersökningen visar att 6 av 10 svenskar kommer att fira midsommar hemma och en fjärdedel åker ut till landet.

Någon lågkonjunktur märks heller inte av bland konsumenterna inför årets midsommarandel.

- Hela 88 procent som svarat säger att de inte kommer ändra sina inlöp under midsommar på grund av det ekonomiska läget, säger Linda Hedström, vikarierande pressansvarig, Svensk Handel.

Tillsammans med jul och påsk är firandet av midsommar den viktigaste mathelgen. Veckan innebär för dagligvaruhandeln en ökad försäljning med i snitt 15-20 procent jämfört med en vanlig vecka. Mer finns att läsa i Svensk Handels midsommarrapport 2009.

_______________________________________________________________________ För frågor och intervjuer kontakta:

Linda Hedström, vikarierande pressansvarig, Svensk Handel, 010-47 18 547, 070-561 84 56 Svensk Handel Regeringsgatan 60 103 29 Stockholm Telefon 010-47 18 500 Fax 010-47 18 654 www.svenskhandel.se

Om oss

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom detaljhandel, partihandel och import. Handeln utgör nästan en tiondel av Sveriges BNP och de 11 000 medlemsföretagen har sammanlagt 300 000 människor anställda. Ordförande är Fredrik Persson och vd är Karin Johansson. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.