Ingen öppning i avtalsförhandlingarna

Svensk Handel har idag kontaktats av Medlingsinstitutet som föreslog att förhandlingarna med fackförbundet Handels återupptas under ledning av en opartisk förhandlingsledare.

– Vi tackade ja till denna lösning för att komma vidare i avtalsförhandlingarna. Men tyvärr har vår motpart Handels inte gått med på det förslaget och därför har förhandlingarna inte kunnat återupptas, säger Dag Klackenberg, vd på Svensk Handel.

I måndags strandade förhandlingarna om ett nytt löneavtal för 225 000 medarbetare inom parti- och detaljhandeln. Svensk Handel bad Medlingsinstitutet om hjälp med medling. Handelsanställdas förbund har motsatt sig medling och sedan dess ligger förhandlingarna nere.

Avtalen löper ut den 31 mars.

För intervjuförfrågningar eller mer information kontakta gärna:

Erik Boman, pressekreterare, Svensk Handel
erik.boman@svenskhandel.se

Svensk Handel är till medlemsantalet den största organisation inom Svenskt Näringsliv. Vi har 13 000 medlemsföretag med sammanlagt 23 000 arbetsplatser, där 300 000 människor är verksamma i olika branscher inom parti-, detaljhandel och import. www.svenskhandel.se

Om oss

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom detaljhandel, partihandel och import. Handeln utgör nästan en tiondel av Sveriges BNP och de 11 000 medlemsföretagen har sammanlagt 300 000 människor anställda. Ordförande är Anders Svensson och vd är Karin Johansson. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.