Kommentar till höstbudgeten

Regeringens höstbudget innehåller bland annat kraftiga skattehöjningar för företag som anställer unga.

Nästan en tredjedel av de anställda i detaljhandeln är under 26 år och de höjda arbetsgivaravgifterna motsvarar, bara inom handeln, kostnaden för att anställa 14 000 personer.

Enligt höstbudgeten kommer nedsättningen av arbetsgivaravgiften för anställda under 26 år att tas bort i en första steg från den 1 januari 2015 för att sedan vara helt borttaget den 1 januari 2016.

– Det här kommer innebära att jobb försvinner. Efter flera års pressad lönsamhet kommer förslaget väldigt olägligt för många handelsföretag ute i landet. Vi ser redan att viljan att nyanställa minskat och flera företag kommer att behöva säga upp personal, säger Svensk Handels vd Karin Johansson.

– Tyvärr ser vi få jobbskapande åtgärder i budgeten som kan väga upp de kraftiga kostnadshöjningar som drabbar de företag och branscher som anställer unga, säger Karin Johansson.

Budgeten innehåller även en rad förändringar av inkomstskatten som påverkar hushållens möjlighet att konsumera. Konsumtionsutrymmet sjunker på grund av avtrappningen av jobbskatteavdraget, fryst brytpunkt för statlig skatt och andra skattehöjningar.  Samtidigt kommer sänkt skatt för pensionärer och höjd a-kassa att påverka hushållens konsumtion positivt.

– Budgeten minskar konsumenternas köpkraft med ungefär 2 miljarder, vilket motsvarar försäljningen i ett av landets största köpcentrum. Det är extra olyckligt eftersom det sker i kombination med den höjda arbetsgivaravgiften för unga. Handeln får en dubbelsmocka av den nya regeringen, säger Svensk Handels chefsekonom Jonas Arnberg.

Svensk Handel anordnar ett frukostseminarium fredag den 24 oktober med anledning av höstbudgeten.

För intervju eller mer information ring gärna:

Svensk Handels pressjour
010-471 86 50

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom detaljhandel, partihandel och import. Handeln utgör mer än en tiondel av Sveriges BNP och de 12 000 medlemsföretagen har sammanlagt 300 000 människor anställda. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.