Köpstarka hushåll inför julhandeln

Svensk Handels konsumtionsindikator – Köpsuget – fortsätter att stiga och landar i november på plus 16. Utgifter för hemmet, upplevelser och sparande är det som hushållen tror kommer öka mest. Tolv procent svarar att de ska köpa fler julklappar i år, men dubbelt så många, 25 procent, svarar att det kommer köpa färre julklappar än förra året. Endast 5 procent planerar att resa utomlands trots att det blir en bra arbetstagarjul med många lediga dagar.

─ Köpsuget har stärkts ytterligare i november. Hushållen planerar att under vintern satsa mer på hemmet och på upplevelser såsom bio och kultur. Många inomhusaktiviteter tar nu vid och tar en del av konsumenternas plånböcker. Samtidigt ser vi ett fortsatt starkt sparande, säger Magnus Kroon, Svensk Handel.

I november månads konsumentundersökning har Svensk Handel även ställt frågor om den stundande julhandeln.

Majoriteten av konsumenterna kommer att spendera lika mycket som under förra julen. Däremot är det fler som planerar att dra ner på inköpen än som planerar att öka dem.

– Jag tror att konsumenterna har blivit mer eftertänksamma i julhandeln. Jag tror det ligger i tiden att ge personliga present som håller längre. Hellre kvalitet än kvantitet. Även när det gäller julmaten har vi blivit mer kräsna med våra val, säger Magnus Kroon.

Hållbarhetsaspekten är viktiga både för julmat och för julklappar enligt konsumenterna. Över hälften, 51 procent av konsumenterna, anser att miljö- och hållbarhetsaspekten är viktig vid köp av julmat, motsvarande siffra för julklappar är 42 procent.

E-handeln har utvecklats starkt och det blir allt mer populärt att handla varor på nätet på grund av bekvämlighet och utbud. Var femte konsument planerar i år att handla sina julklappar på nätet. Många konsumenter, 15 procent, planerar dessutom att köpa sina julklappar tidigare i år.

Enligt HUI Researchs prognos som publicerades tidigare i november kommer årets julhandel omsätta 66 miljarder kronor, vilket är en ökning med 1,5 procent jämfört med förra året.

SH Köpsuget november 2013

För intervju eller mer information ring gärna:

Magnus Kroon, utvecklingschef

Erik Boman, pressekreterare
erik.boman@svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom detaljhandel, partihandel och import. Handeln utgör nästan en tiondel av Sveriges BNP och de 12 500 medlemsföretagen har sammanlagt 300 000 människor anställda. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.