Liten ökning för modehandeln

Stilindex från Svensk Handel Stil visar att försäljningen av kläder i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 0,7 procent i mars jämfört med samma månad förra året. Motsvarande siffra för skobutikernas försäljning uppvisade en ökning med 3,2 procent.

Hittills i år, januari-mars, har försäljningen av kläder minskat med 2,8 procent. Under samma period har skoförsäljningen minskat med 1,6 procent.

Mars 2017   Ackumulerat 2017
Butiker   Kläder   0,7% -2,8%
Skor   3,2% -1,6%

Kommentarer från Svensk Handel Stil

– Trots att påsken under 2017 inte inföll under mars blev resultatet magert för modehandeln, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil. I mars förra året föll klädhandeln med 0,3 procent och skohandeln med 3,8 procent, vilket nästan togs igen i år.

– Efter kalenderkorrigering går det dock att konstatera att åtminstone klädhandeln backade under mars 2017, eftersom påsken missgynnar sällanköpshandeln med många röda dagar.

– I år infaller påsken i april, vilket således är negativt för modehandeln, men å andra sidan var april förra året en väldigt svag månad för skor (-3,9 procent) och kläder (-1,2 procent). Vi bör nog trots dessa minussiffror vara återhållsamma med förväntningarna inför april, avslutar Mikael Sandström.

Stilindex mars 2017

För eventuella frågor kontakta:
Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil, 070-564 03 80
Pressjour, Svensk Handel, 010-471 86 50

Svensk Handel Stil är ett branschkansli för medlemsföretag i Svensk Handel vilka arbetar inom sko-, mode- och sporthandeln. Stilindex presenteras 8-10 dagar efter aktuell försäljningsmånad som en indikation på försäljnings-utvecklingen. Uppgiftslämnare är flertalet kedjor i Sverige, frivilliga inköpssamarbeten samt ett antal fristående aktörer som rapporterar sin försäljning i egna butiker mätt på jämförbara enheter. För insamling och bearbetning svarar HUI Research. Prenumeration via e-post kostar 995 kr ex moms. Gratis för medlemmar i Svensk Handel.

Om oss

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom detaljhandel, partihandel och import. Handeln utgör nästan en tiondel av Sveriges BNP och de 11 000 medlemsföretagen har sammanlagt 300 000 människor anställda. Ordförande är Fredrik Persson och vd är Karin Johansson. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.