Modehandeln ökade i september

Stilindex från Svensk Handel Stil visar att försäljningen av kläder i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 2,9 procent i september jämfört med samma månad förra året. Motsvarande siffra för skobutikernas försäljning uppvisade en ökning med 9,7 procent.

Hittills i år, januari-september, har försäljningen av kläder minskat med 1,8 procent. Under samma period har skoförsäljningen minskat med 1,6 procent.

September 2017   Ackumulerat 2017
Butiker   Kläder   2,9% -1,8%
Skor   9,7% -1,6%

Kommentarer från Svensk Handel Stil:

– Vid ett första påseende ser det positivt ut för modehandeln i september. Dessvärre blir det sämre vid en närmare titt, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.

– Förra året tappade klädhandeln över 8 procent och skobutikerna hela 18 procent i september. Årets ökningar på 2,9 procent för klädbranschen respektive 9,7 procent för skobranschen tar alltså inte igen tappet.

– Med en lördag mer i månaden och ett höstrusk i hela landet borde försäljningen ha varit större, menar Mikael Sandström.

Stilindex 0917

För eventuella frågor kontakta:
Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil, 070-564 03 80
Maria Sandow, kanslichef Svensk Handel Stil, 010-47 18 639
Pressjour, Svensk Handel, 010-471 86 50

Svensk Handel Stil är ett branschkansli för medlemsföretag i Svensk Handel vilka arbetar inom sko-, mode- och sporthandeln. Stilindex presenteras 8-10 dagar efter aktuell försäljningsmånad som en indikation på försäljnings-utvecklingen. Uppgiftslämnare är flertalet kedjor i Sverige, frivilliga inköpssamarbeten samt ett antal fristående aktörer som rapporterar sin försäljning i egna butiker mätt på jämförbara enheter. För insamling och bearbetning svarar HUI Research. Prenumeration via e-post kostar 995 kr ex moms. Gratis för medlemmar i Svensk Handel.

Om oss

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom detaljhandel, partihandel och import. Handeln utgör nästan en tiondel av Sveriges BNP och de 11 000 medlemsföretagen har sammanlagt 300 000 människor anställda. Ordförande är Fredrik Persson och vd är Karin Johansson. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.