Ökat engagemang för hållbarhet

Såväl företag som konsumenter blir allt mer engagerade i hållbarhetsfrågor. Det visar Svensk Handels hållbarhetsundersökning för 2016 som presenteras i dag.

Tre av fyra företag i handeln arbetar aktivt med hållbarhetsfrågor och hela 44 procent uppger att de arbetar mer med hållbarhetsfrågor idag än för ett år sedan.

-          Vi ser ett tydligt ökat engagemang bland handelsföretagen för hållbarhetsfrågor. Drivkraften kommer främst från affärskritiska överväganden, inte från lagstiftning. Nio av tio företag anser att hållbarhetsarbetet leder till ökad lönsamhet på sikt och för många handlar det också om att vara attraktiva arbetsgivare, säger Karin Johansson, vd, Svensk Handel.

Undersökningen visar att konsumenterna blir allt mer engagerade och lägger allt mer pengar på hållbara alternativ. Dock är högre priser för de hållbara alternativen fortfarande ett hinder för vissa. Sju av tio konsumenter uppger att det är mycket eller ganska viktigt att företagen de handlar av arbetar aktivt med hållbarhetsfrågor. Och allt fler konsumenter är aktiva och gör fler aktiva val - väljer och väljer bort varor.

-          Det stora engagemanget bland konsumenterna gör också att det finns en potential för cirkulär ekonomi, där företagen erbjuder reparationer eller där redan använda material blir till nya produkter. Hela sju av tio konsumenter uppger att de konsumerar mer än vad de behöver. Det är inte osannolikt att också delningsekonomin får en allt större påverkan på handeln, säger Maria Sandow, näringspolitisk expert på Svensk Handel.

Svensk Handels hållbarhetsundersökning bifogas. Totalt 1 543 företag och 1 012 konsumenter har deltagit i undersökningen.

Kontakt:

Presskontakt, Svensk Handel: 010 – 471 86 50

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom detaljhandel, partihandel och import. Handeln utgör mer än en tiondel av Sveriges BNP och de cirka 11 000 medlemsföretagen har sammanlagt 300 000 människor anställda. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Citat

- Vi ser ett tydligt ökat engagemang bland handelsföretagen för hållbarhetsfrågor. Drivkraften kommer främst från affärskritiska överväganden, inte från lagstiftning. Nio av tio företag anser att hållbarhetsarbetet leder till ökad lönsamhet på sikt och för många handlar det också om att vara attraktiva arbetsgivare
Karin Johansson, vd, Svensk Handel