Pressmeddelande Fortsatt hög tillväxt för handeln i regionen

Handeln i Göteborgsregionen ökade under 2006 med 8,4 procent. Det motsvarar i kronor en omsättningsökning på ungefär 3,96 miljarder eller översatt till köpcentrum mer än tre Kungsmässan. Det är en högre tillväxt än för riket i stort, som under 2006 ökade med 7 procent.

– Snarare ser vi en osthyvelseffekt där det är många aktörer som släpper lite köpkraft till de nya handelsplatserna. Expanderingen av detaljhandeln har skett på ett harmonierat sätt, säger Magnus Kroon, omvärldsanalytiker Svensk Handel.

Regionen växer och det är just befolkningsökningen som är den största orsaken till att handeln går så bra. I Göteborg och i kommunerna runt om planeras nya etableringar för att möta efterfrågan.

– Nya etableringar behövs, men handeln i regionen har en hemläxa att göra för att vitalisera en rad handelsplatser som haltar idag. I city behöver vi göra mer spektakulära satsningar. Backaplan måste utvecklas, att ro iland processen med Frölunda Torg är också angeläget, fortsätter Magnus Kroon.

________________________________________________________________________ För intervju eller mer information ring gärna: Cecilia Sahlsten, presskontakt Svensk Handel 031 62 94 18 eller 0706 66 53 12 eller Magnus Kroon, omvärldsanalytiker Svensk Handel 0708 41 68 00.

Om oss

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom detaljhandel, partihandel och import. Handeln utgör nästan en tiondel av Sveriges BNP och de 11 000 medlemsföretagen har sammanlagt 300 000 människor anställda. Ordförande är Fredrik Persson och vd är Karin Johansson. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.