Sju modestipendiater får dela på 90 000 kronor

Modestudier och produktion av egenproducerad kollektion. Årets Casonstipendium går till sju talanger som får möjlighet att fortsätta sina satsningar på en karriär inom modebranschen.

Carl Casons Stipendiefond delar varje år ut ett stipendium för att stötta unga som satsar på en karriär inom modebranschen. I år får sju stipendiater dela på 90 000 kronor.

– Det är alltid lika roligt att få stötta ambitiösa studenter och unga entreprenörer i deras karriärer. I år kunde vi dela ut extra mycket då fonden utvecklats väl under de senaste åren, säger Maria Sandow, kanslichef på Svensk Handel Stil och sekreterare i fondens styrelse.

Två stipendiater, Emma Andersson Sköld och Frida Johansson får 20 000 kronor vardera. Övriga fem - Tove Berner-Wik, Kajsa Lundin Steinbernreiter, Lina Karlsson, Wheiman Leong och Joel Willfors - får alla 10 000 kronor till stöd för sina fortsatta karriärer.

Stiftelsen Carl Casons Stipendiefond förvaltas av Svensk Handel Stil. Fonden startartades år 1971 med medel från Carl Cason, mångårig ordförande för Sveriges Textilhandlarförbund.

Mer information om stipendiaterna:

Emma Andersson Sköld, 30, från Munkedal, får 20 000 kronor för att satsa på sitt eget företag. Emma har en master från Central St Martins i London och har arbetat som designer på ett svenskt modeföretag. Hon vill få möjlighet att utveckla sin egen verksamhet, att designa och sälja brudslöjor av hög kvalitet.

Frida Johansson, 25, från Eskilstuna, får 20 000 kronor för fortsatta studier. Frida vill arbeta med nya, hållbara material. Hon siktar på en master i Fiber Science på Cornell University. Först ska hon avsluta sin BA inom ”Textile Development and Marketing” på Fashion Institute of Technology i New York där hon läser sista terminen.

Tove Berner-Wik, 26, från Vänge, läser sitt första år på Textilhögskolan i Borås. Hon är en lovande designer som uppmärksammats vid Exit-visningen tidigare i år och får ett bidrag till att finansiera sina vidare studier.

Kajsa Lundin Steinbernreiter, 24, från Borås, läser en master i mode och textila värdekedjor på Textilhögskolan i Borås. Kajsa ska skriva sin masteruppsats om riskhantering i textila värdekedjor och får bidrag till sitt arbete.

Lina Karlsson, 26, från Göteborg, som studerar produktutveckling och entreprenörskap på Textilhögskolan i Borås. Lina vill jobba med återvinning av textil och får ett bidrag till sina utlandsstudier vid Jen Catholic University i Taipei, Taiwan.

Wheiman Leong, 23, från Göteborg går sista året på kandidatprogrammet i modedesign på University of Westminster. Hon har en imponerande lista över praktikplatser, och får ett bidrag till material och professionell produktion av sin slutkollektion, som ska visas på London Fashion Week i vår.

Joel Willfors, 23, från Lomma, får sitt bidrag för att kunna gå vidare med en affärsidé som är ett projektbaserat internationellt pop-up klädmärke som han driver tillsammans med en partner.

Kontakta Svensk Handels pressjour för att boka in en intervju med någon av stipendiaterna.

För eventuella frågor kontakta:
Mikael Sandström, ordförande Casonfondens styrelse, 070-564 03 80
Maria Sandow, sekreterare Casonfondens styrelse, 010-47 18 639
Pressjour, Svensk Handel, 010-471 86 50

Svensk Handel Stil är ett branschkansli för medlemsföretag i Svensk Handel vilka arbetar inom sko-, mode- och sporthandeln. Stilindex presenteras 8-10 dagar efter aktuell försäljningsmånad som en indikation på försäljnings-utvecklingen. Uppgiftslämnare är flertalet kedjor i Sverige, frivilliga inköpssamarbeten samt ett antal fristående aktörer som rapporterar sin försäljning i egna butiker mätt på jämförbara enheter. För insamling och bearbetning svarar HUI Research. Prenumeration via e-post kostar 995 kr ex moms. Gratis för medlemmar i Svensk Handel.