Stabil framtidstro i handeln

Denna månad är handlarnas framtidstro oförändrad jämfört med i förra månadens Handelsbarometer. Framtidsindikatorn, som är ett mått på handlarnas tro på utvecklingen i detaljhandeln, landar på 7.

Handelsbarometern maj 2012Kaxighetsindikatorn, som kan ses som ett mått på hur stor andel av handlarna som tror att de kommer att kunna öka sin marknadsandel under den kommande tremånadersperioden, minskar i denna månads Handelsbarometer något men ligger fortfarande kvar på en mycket hög nivå (31).

– Optimismen håller i sig och handeln har återhämtat sig efter förra årets svacka. Men konkurrensen är hård och trots ökad försäljning ser inte sysselsättningen i branschen ut att öka, säger Yvonne Ingman, vice vd på Svensk Handel.

Andelen handlare som tror att antalet anställda i detaljhandeln kommer att minska uppgår i denna månads Handelsbarometer till 30 procent, vilket är i nivå jämfört med föregående månad. Endast 10 procent av handlarna tror att antalet anställda i detaljhandeln kommer att öka och 60 procent tror att antalet anställda kommer att vara oförändrat. När det gäller den egna butiken tror 16 procent av handlarna att antalet anställda kommer att minska och 7 procent att antalet anställda kommer att öka.

För intervju eller mer information kontakta gärna:
Yvonne Ingman, vice vd Svensk Handel

Erik Boman, pressekreterare, Svensk Handel
erik.boman@svenskhandel.se

Svensk Handel är till medlemsantalet den största organisation inom Svenskt Näringsliv. Vi har 13 000 medlemsföretag med sammanlagt 23 000 arbetsplatser, där 300 000 människor är verksamma i olika branscher inom parti-, detaljhandel och import. www.svenskhandel.se