Stark maj för modehandeln

Stilindex från Svensk Handel Stil visar att försäljningen av kläder i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 3,8 procent jämfört med samma månad förra året. Motsvarande siffra för försäljningen i skobutikerna visar en ökning om 3,2 procent.

Sett till utvecklingen hittills i år, januari-maj, har försäljningen av kläder ökat med 0,2 procent. Skoförsäljningen har ökat med 5,9 procent.

Försäljningen av kläder som säljs via e-handel, mätt i löpande priser, minskade med 4,3 procent jämfört med samma månad förra året. Sett till utvecklingen hittills i år, januari-maj, har försäljningen av kläder via nätet minskat med 2,2 procent.

Maj                                 Ackumulerat 2014
Butiker                 Kläder                  3,8 % 0,2 %
Skor 3,2 % 5,9 %

Maj                                  Ackumulerat 2014
E-handel              Kläder                 -4,3 % -2,2 %

Kommentarer från Svensk Handel Stil

– Efter en stark försäljningsutveckling i maj ligger nu klädhandeln ackumulerat på plus, om än ett litet. Skohandeln marscherar på och har hittills i år ökat med mycket goda 5,9 procent, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.

– E-handeln fortsätter sitt tapp, denna månad med minus 4,3 procent. Observera att vi mäter e-handeln på samma sätt som för försäljningen av kläder och skor i butikerna, det vill säga på befintliga svenska aktörer. Den totala marknaden kan alltså växa genom nytillkomna aktörer och utländska e-handelsföretag, trots att Stilindex visar negativa siffror.

– Juni förra året var en förhållandevis stark månad. Ju fler personer som får tillbaka på skatten i juni desto större möjlighet finns det för modehandeln att öka under månaden. Jag är därför försiktigt optimistisk om försäljningen i juni, avslutar Mikael Sandström.

Stilindex maj 2014

För eventuella frågor kontakta:

Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil, 070-564 03 80
Linda Hedström, kanslichef Svensk Handel Stil 010-47 18 547
Erik Boman, pressekreterare Svensk Handel, 010-47 18 610, 070-976 44 20

Svensk Handel Stil är ett branschkansli för medlemsföretag i Svensk Handel vilka arbetar inom sko-, mode- och sporthandeln. Stilindex presenteras 8-10 dagar efter aktuell försäljningsmånad som en indikation på försäljnings-utvecklingen. Uppgiftslämnare är flertalet kedjor i Sverige, frivilliga inköpssamarbeten samt ett antal fristående aktörer som rapporterar sin försäljning i egna butiker mätt på jämförbara enheter. För insamling och bearbetning svarar HUI Research. Prenumeration via e-post kostar 595 kr ex moms. Gratis för medlemmar i Svensk Handel.

Från och med januari 2014 redovisas även e-handelsförsäljningen i Stilindex. I samband med detta har en uppdatering av beräkningsmetoden genomförts.