Svensk Handel: Oroande krav i LO-samordningen

Svensk Handel välkomnar att LO åter lyckats samordna sig inför årets avtalsrörelse. Tyvärr oroar de krav man presenterat.

LO vill bland annat se en särskild låglönesatsning som inte ska kunna avräknas på samma sätt som tidigare för att kostnadsökningarna ska motsvara märket, som sätts av industrin.

-          LO väljer nu att frångå den modell som vi haft på svensk arbetsmarknad sedan 1997 där industrin sätter nivån för lönekostnadsökningarna när man säger att vissa ska få mer - utan avräkning. Det är beklagligt och bådar inte gott för stabiliteten på svensk arbetsmarknad och för framtiden, säger Karin Johansson, vd för Svensk Handel.

Förslaget om en låglönesatsning får stor effekt för handeln. Det riskerar att göra det svårare att få jobb i handeln och slå hårt mot många företag.

-          I ett läge när ett stort antal nyanlända behöver komma in på arbetsmarknaden vill LO höja prislappen och göra det svårare för dem att komma in i just de branscher där de annars lättast skulle kunna få ett jobb. Handeln nyanställer 130 000 personer om året och skulle kunna anställa fler. Om LO får som de vill blir det i stället färre. Därför är detta oansvarigt, säger Karin Johansson.

-          Handeln är en småföretagarbransch där många företag kämpar hårt med lönsamheten. Konkurrensen är stenhård. Tre företag om dagen går i konkurs. Löneökningarna för i år är redan de väldigt tuffa att bära för många och det finns inte marginaler för ytterligare kostnadsökningar. Det kommer att leda till ännu fler konkurser och färre jobb, säger Karin Johansson.

Kontakt:

Markus Friberg
Presschef, Svensk Handel
070 - 261 30 84

Hans Tjernström
Pressekreterare, Svensk Handel
076 - 781 86 96

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom detaljhandel, partihandel och import. Handeln utgör mer än en tiondel av Sveriges BNP och de cirka 11 000 medlemsföretagen har sammanlagt 300 000 människor anställda. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Citat

- LO väljer nu att frångå den modell som vi haft på svensk arbetsmarknad sedan 1997 där industrin sätter nivån för lönekostnadsökningarna när man säger att vissa ska få mer - utan avräkning. Det är beklagligt och bådar inte gott för stabiliteten på svensk arbetsmarknad och för framtiden
Karin Johansson, vd, Svensk Handel
- I ett läge när ett stort antal nyanlända behöver komma in på arbetsmarknaden vill LO höja prislappen och göra det svårare för dem att komma in i just de branscher där de annars lättast skulle kunna få ett jobb. Handeln nyanställer 130 000 personer om året och skulle kunna anställa fler. Om LO får som de vill blir det i stället färre. Därför är detta oansvarigt