Svensk Handel har träffat överenskommelse om etableringsjobb

Svensk Handel och Handelsanställdas förbund har som en del av en större förhandlingskonstellation tecknat en principöverenskommelse om etableringsjobb. Syftet med överenskommelsen är att ge nyanlända chansen till ett första arbete och att slussa in personer som varit arbetslösa en längre tid på arbetsmarknaden. Det som återstår är att nu fullfölja diskussioner med regeringen om de förändringar av regelverken som krävs för att överenskommelsen ska kunna bli verklighet.

"Handeln är en stor arbetsgivare som kan bidra till att personer som står långt ifrån arbetsmarknaden får ett arbete. Integrationen på arbetsmarknaden behöver öka och överenskommelsen ger företagen i handeln mer rimliga förutsättningar att anställa dessa grupper”, säger Tomas Undin, förhandlingschef på Svensk Handel.

”En viktig utgångspunkt har varit att undvika onödigt regelkrångel och skapa en modell som är enkel och förutsägbar för företagen att tillämpa”, säger Tomas Undin.

Principöverenskommelsen omfattar i huvudsak följande förutsättningar:

• Ett system med så kallade etableringsanställningar införs.
• Principöverenskommelsen innebär en visstidsanställning, etableringsanställning, under 2 år. En etableringsanställning ska normalt kunna övergå till en tillsvidareanställning hos arbetsgivaren
• De rikstäckande kollektivavtalen tillämpas avseende etableringsanställningarna utom vad gäller bestämmelserna om lön och lägstalöner.
• Lönen och därmed arbetsgivarens kostnad ska vara 8 000 kr per månad.
• Staten beslutar om ett nytt bidrag, etableringsbidrag, till den som har en etableringsanställning. Lönen och bidraget ska tillsammans ge en disponibel inkomst som typiskt motsvarar vad som gäller enligt kollektivavtalade lägsta löner. Bidraget betalas till individen och inte till arbetsgivaren.
• Etableringsanställningar ska kunna användas för både den som nyligen har kommit till Sverige och andra som har särskilda behov av att få en sådan anställning.

Handeln står för 11 procent av jobben i Sverige och är den enskilt största arbetsgivaren bland unga, var femte ungdom som har ett jobb att gå till arbetar i handeln.

För mer information ring gärna:
Hans Tjernström, presschef Svensk Handel, 0767-81 86 96

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom detaljhandel, partihandel och import. Handeln utgör mer än en tiondel av Sveriges BNP och de cirka 11 000 medlemsföretagen har sammanlagt 300 000 människor anställda. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Citat

Handeln är en stor arbetsgivare som kan bidra till att personer som står långt ifrån arbetsmarknaden att få ett arbete.
Tomas Undin, förhandlingschef Svensk Handel