Svensk Handel lanserar Tjuvpartiet

Var 15:e sekund sker en butiksstöld någonstans i Sverige. Enbart en bråkdel av stölderna polisanmäls eftersom det oftast inte leder till något. Tjuvpartiet, som har tjuvarnas bästa för ögonen, tycker att dagens rättssystem fungerar utmärkt. I olika annonser i dagspress kommer det fiktiva partiet att ta strid för att rättssystemet ska fortsätta som det gör idag.

– Handeln är mycket brottsutsatt men blir tyvärr alltför ofta sviket av rättssamhället. Genom att lansera Tjuvpartiet vill vi visa att dagens rättssystem är ohållbart. Politikerna behöver visa att de tar handlarnas och inte tjuvarnas parti, säger Tina Thorsell, kommunikationschef på Svensk Handel.

Svensk Handels undersökningar visar att de externa stölderna i handeln uppgår till sex miljarder årligen. Trots att butiksstölderna ökar anmäler handlarna färre brott. Svensk Handels bild är att få polisanmälningar leder till någon rättslig åtgärd och att de som väl döms får böter som de sedan aldrig betalar.

– Sverige ska vara ett paradis att driva företag i, inte ett paradis för kriminella. Vi hoppas att kampanjen ska sätta fokus på säkerhetsfrågan inför valet i september, säger Tina Thorsell.

Svensk Handels åtgärdsförslag för att stoppa butiksbrotten kommer att ligga som en röd tråd i annonseringen. Det handlar om nolltolerans mot vardagsbrott, krav på införande av tillträdesförbud, att straffrabatten ska slopas och att böter ska kunna omvandlas till fängelse.

Annonskampanjen sammanfaller med Svensk Handels Säkerhetsvecka som pågår mellan den 23-29 april. Under veckan uppmanar Svensk Handel landets handlare att anmäla samtliga brott som sker i butiken. Syftet är att ge en mer korrekt bild av mängden brott som drabbar handeln.

För mer information ring gärna:
Hans Tjernström, presschef Svensk Handel, 0767-81 86 96

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom detaljhandel, partihandel och import. Handeln utgör mer än en tiondel av Sveriges BNP och de cirka 11 000 medlemsföretagen har sammanlagt 300 000 människor anställda. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Genom att lansera Tjuvpartiet vill vi visa att dagens rättssystem är ohållbart.
Tina Thorsell, kommunikationschef