Svensk Handel storsatsar på ungdomar

Idag lanserar Svensk Handel projektet ”Karriär i Handeln”. En film och en informationssajt har tagits fram för att synliggöra de karriärsmöjligheter som finns i handeln. På sajten karriarihandeln.se får unga människor inspiration och kunskap om branschen.

Sajten och informationsfilmen vänder sig i första hand till elever på gymnasiets handelsprogram. På sajten kan man läsa intervjuer med 14 människor från olika yrkesgrupper, få karriärstips från personalchefer och se webbfilmer som visar olika handelsmiljöer. Lärare får också förslag på hur en lektion kan läggas upp med hjälp av materialet. Ett viktigt mål har varit att synliggöra handelns dynamik och spännvidd.

- Det som händer i världen händer också i handeln. Vi vill inte tala om för unga att de ska arbeta i handeln, vi vill visa det här är handeln och synliggöra de många möjligheterna, säger Hans Tjernström som lett projektet ”Karriär i Handeln”.

Detaljhandeln har stora rekryteringsbehov framöver. Det är därför angeläget att höja statusen på handelsprogrammen.
________________________________________________________________________ För eventuella kommentar var vänlig ring: Cecilia Sahlsten, presskontakt Svensk Handel 031 62 94 18 eller 0706 66 53 12 eller Hans Tjernström, projektledare för Karriär i Handeln 073 614 03 72

Om oss

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom detaljhandel, partihandel och import. Handeln utgör nästan en tiondel av Sveriges BNP och de 11 000 medlemsföretagen har sammanlagt 300 000 människor anställda. Ordförande är Anders Svensson och vd är Karin Johansson. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.