Utmanande höst i modebutikerna

Stilindex från Svensk Handel Stil visar att försäljningen av kläder över disk i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 5,6 procent i oktober jämfört med samma månad förra året. Motsvarande siffra för skobutikernas försäljning uppvisade en minskning med 9,6 procent. Hittills i år, januari-oktober, har försäljningen av kläder i de fysiska modebutikerna minskat med 2,2 procent. Under samma period har försäljningen i skobutikerna minskat med 2,7 procent.

Oktober 2017   Ackumulerat 2017
Butiker   Kläder   -5,6% -2,2%
Skor   -9,6% -2,7%

Kommentarer från Svensk Handel Stil

– Oktober blev ingen bra månad för modebutikerna med ett tapp på 5,6 procent för kläder och 9,6 procent för skor. Kalendereffekten gjorde det inte lättare då det var en lördag mindre i oktober i år jämfört med förra året, konstaterar Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.

– Hittills har året resulterat i en nedgång med 2,2 procent för kläd- respektive 2,7 procent för skohandeln. Som vanligt finns det både de som går bättre och de som går sämre bland företagen som rapporterar – resultatet är ett snitt. Vi får signaler om att rapportörernas e-handel, som inte ingår i Stilindex, ökar och bidrar till ett något bättre resultat.

– November var en väldigt stark månad 2016 när Black Friday slog igenom på allvar. Klädhandeln ökade då med 5,6 procent och skohandeln steg med hela 21,5 procent efter att snö i början av november ökade efterfrågan på vinterskor. Det återstår att se om Black Friday har samma lockelse i år, men hösten blir en utmaning, säger Mikael Sandström.

Stilindex 1017

För eventuella frågor kontakta:
Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil, 070-564 03 80
Maria Sandow, kanslichef Svensk Handel Stil, 010-47 18 639
Pressjour, Svensk Handel, 010-471 86 50

Svensk Handel Stil är ett branschkansli för medlemsföretag i Svensk Handel vilka arbetar inom sko-, mode- och sporthandeln. Stilindex presenteras 8-10 dagar efter aktuell försäljningsmånad som en indikation på försäljnings-utvecklingen. Uppgiftslämnare är flertalet kedjor i Sverige, frivilliga inköpssamarbeten samt ett antal fristående aktörer som rapporterar sin försäljning i egna butiker mätt på jämförbara enheter. För insamling och bearbetning svarar HUI Research. Prenumeration via e-post kostar 995 kr ex moms. Gratis för medlemmar i Svensk Handel.

Om oss

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom detaljhandel, partihandel och import. Handeln utgör nästan en tiondel av Sveriges BNP och de 11 000 medlemsföretagen har sammanlagt 300 000 människor anställda. Ordförande är Fredrik Persson och vd är Karin Johansson. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Citat

Oktober blev ingen bra månad för modebutikerna med ett tapp på 5,6 procent för kläder och 9,6 procent för skor. Kalendereffekten gjorde det inte lättare då det var en lördag mindre i oktober i år jämfört med förra året.
Mikael Sandström
November var en väldigt stark månad 2016 när Black Friday slog igenom på allvar. Klädhandeln ökade då med 5,6 procent och skohandeln steg med hela 21,5 procent efter att snö i början av november ökade efterfrågan på vinterskor. Det återstår att se om Black Friday har samma lockelse i år, men hösten blir en utmaning.