Väntad nedgång i november

Stilindex från Svensk Handel Stil visar att försäljningen av kläder i fysiska butiker, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 3,2 procent i november jämfört med samma månad förra året. Motsvarande siffra för skobutikernas försäljning uppvisade en minskning med 7,6 procent.

Hittills i år, januari-november, har försäljningen av kläder i fysiska butiker minskat med 2,3 procent. Under samma period har försäljningen i skobutikerna minskat med 3,3 procent.

November 2017   Ackumulerat 2017
Butiker   Kläder   -3,2% -2,3%
  Skor   -7,6% -3,3%

Kommentarer från Svensk Handel Stil

– November 2016 var väldigt stark med en uppgång på 5,6 procent för kläder och hela 21,5 procent för skor. Med sådana ökningar var det väntat med en nedgång i november i år, säger Mikael Sandström branschordförande för Svensk Handel Stil.

– Förra året låg skyltsöndagen i de flesta städerna under Black Friday-helgen, vilket ytterligare spädde på försäljningen då även normalt söndagsstängda butiker hade öppet. I år låg skyltsöndagen i allmänhet den 3 december, som var första advent. De som får lön den tjugosjunde fick den i år inte till helgen, vilket också påverkade försäljningen under Black Friday, avslutar Sandström.

Stilindex 1117

För eventuella frågor kontakta:
Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil, 070-564 03 80
Maria Sandow, kanslichef Svensk Handel Stil, 010-47 18 639
Pressjour, Svensk Handel, 010-471 86 50

Svensk Handel Stil är ett branschkansli för medlemsföretag i Svensk Handel vilka arbetar inom sko-, mode- och sporthandeln. Stilindex presenteras 8-10 dagar efter aktuell försäljningsmånad som en indikation på försäljnings-utvecklingen. Uppgiftslämnare är flertalet kedjor i Sverige, frivilliga inköpssamarbeten samt ett antal fristående aktörer som rapporterar sin försäljning i egna butiker mätt på jämförbara enheter. För insamling och bearbetning svarar HUI Research. Prenumeration via e-post kostar 995 kr ex moms. Gratis för medlemmar i Svensk Handel.

Om oss

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom detaljhandel, partihandel och import. Handeln utgör nästan en tiondel av Sveriges BNP och de 11 000 medlemsföretagen har sammanlagt 300 000 människor anställda. Ordförande är Anders Svensson och vd är Karin Johansson. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Citat

November 2016 var väldigt stark med en uppgång på 5,6 procent för kläder och hela 21,5 procent för skor. Med sådana ökningar var det väntat med en nedgång i november i år.
Mikael Sandström
Förra året låg skyltsöndagen i de flesta städerna under Black Friday-helgen, vilket ytterligare spädde på försäljningen då även normalt söndagsstängda butiker hade öppet. I år låg skyltsöndagen i allmänhet den 3 december, som var första advent. De som får lön den tjugosjunde fick den i år inte till helgen, vilket också påverkade försäljningen under Black Friday.
Mikael Sandström