Vintersäsongen avslutar med plus

Stilindex från Svensk Handel Stil visar att försäljningen av kläder i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 2,2 procent jämfört med samma månad förra året. Motsvarande siffra för försäljningen i skobutikerna visar en ökning om 1,7 procent.

Försäljningen av kläder som säljs via e-handel, mätt i löpande priser, ökade under januari månad med 2,4 procent jämfört med samma månad förra året.

Januari Ackumulerat 2014
Butiker Kläder 2,2 % 2,2 %
Skor 1,7 % 1,7 %
E-handel Kläder 2,4 % 2,4 %

Kommentarer från Svensk Handel Stil:

- Både kläder och skor avslutar vintersäsongen med försäljningsökningar. Nackdelen är att januari är en reamånad med mycket låga marginaler, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.

- Skohandelns ökning var dock extra bra med tanke på att försäljningen i januari 2014 ökade med cirka nio procent. En extra lördag jämfört med föregående år hjälper siffrorna något på traven, kommenterar Mikael Sandström.

För eventuella frågor kontakta:
Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil, 070-564 03 80
Linda Hedström, kanslichef Svensk Handel Stil 010-47 18 547
Pressjour, Svensk Handel, 010-471 86 50

Svensk Handel Stil är ett branschkansli för medlemsföretag i Svensk Handel vilka arbetar inom sko-, mode- och sporthandeln. Stilindex presenteras 8-10 dagar efter aktuell försäljningsmånad som en indikation på försäljnings-utvecklingen. Uppgiftslämnare är flertalet kedjor i Sverige, frivilliga inköpssamarbeten samt ett antal fristående aktörer som rapporterar sin försäljning i egna butiker mätt på jämförbara enheter. För insamling och bearbetning svarar HUI Research. Prenumeration via e-post kostar 595 kr ex moms. Gratis för medlemmar i Svensk Handel.