Pressmeddelande från Svensk Mjölk: Mjölk är guld värd!

Pressmeddelande från Svensk Mjölk: Mjölk är guld värd! - Mjölkbönder får guldmedalj för mjölk av högsta kvalitet

61 mjölkbönder från hela Sverige tilldelas Svensk Mjölks Guldmedalj efter att i minst 23 år levererat mjölk av bästa kvalitet. Den 21 februari överlämnar Kung Carl XVI Gustaf medaljerna vid en ceremoni i Stockholm.

Årets Guldmedaljörer kommer från Jörn utanför Skellefteå i norr till Sankt Olof utanför Kivik i söder. De kommer från olika stora gårdar, har lagt upp sitt arbete på många sätt och drivs av olika saker i sitt yrkesutövande som mjölkbönder.

Det de alla har gemensamt är att de skött sitt arbete med kor och mjölk så väl att de under minst 23 år levererat mjölk av bästa kvalitet. Det alla också har gemensamt är en stor omsorg om sina djur, ett högt kvalitetsmedvetande och en stolthet över sin produkt. Många kan också bekräfta att de bidrar till att skapa en levande landsbygd som generar flera arbetstillfällen.

Bland Guldmedaljörerna finns Bertil Sivertsson från Oviken i Jämtland, som ger sina kor filmjölk på gården där propellerns uppfinnare tidigare bott och Kenth Johansson från Grillby som håller pendlar- och sovstaden utanför Stockholm vid liv på dagarna genom den stora aktiviteten på gården. Hyllade blir också Lars- Erik och Marianne Karlsson som fött fram den internationella rödbrokiga SRB- kons anfader på sin teknikglada familjegård i Brålanda. Åke Thörnblad från Kalmar, får också en Guldmedalj. Åke är en satsande storbonde med tre söner som vill ta över gården i framtiden. En annan av Guldmedaljörerna är den framåtsträvande Ola Nilsson från Bergkvara som inte mjölkar korna förrän halv åtta första gången på morgonen. Hans-Göran Johansson tillhör också medaljörerna, som driver sin gård på bronsmark i Båstad. För honom är Guldmedaljen inte den första medalj han förärats med.

Några fakta om årets medaljörer: ? Den minsta gården har 12 kor och den största 200 kor. ? Tre av årets guldmedaljgårdar är ekologiska och en är på gång att bli ekologisk. ? Den äldsta bonden i år är 73 år. Den yngsta är 46 år. ? Västerbottens och Västra Götalands län har flest Guldmedaljgårdar, nio stycken vardera.

Fakta om Guldmedaljen Guldmedaljen är den högsta utmärkelse som Svensk Mjölk delar ut för arbetet med mjölkens kvalitet. Kraven sträcker sig betydligt längre än att följa lagar och förordningar på området. Kriteriet är att man ska ha levererat mjölk av högsta kvalitet i minst 23 år. Det innebär minst 16 800 mjölkningstillfällen. Sedan starten 1958 har medaljen överlämnats av en representant från kungahuset. I år är det Kung Carl XVI Gustaf som överlämnar medaljerna vid ceremonin på Svenska Läkaresällskapet i centrala Stockholm. Drottning Silvia deltar också vid ceremonin.

En lista över samtliga Guldmedaljörer, uppdelad per län, finns på: www.svenskmjolk.se/guldmedaljen

Ytterligare information: Hans Andersson, projektledare Guldmedaljen: 070-575 25 34 Carin Larsson, pressekreterare Svensk Mjölk: 070-264 22 00 www.svenskmjolk.se/guldmedaljen

2011-02-10 2 (1) 2011-02-10 1 (1)

Om oss

Svensk Mjölk arbetar på uppdrag av sina ägare dvs. landets sju största mejeriföreningar (som tillsammans står för över 99 procent av Sveriges mjölkproduktion), sju husdjursföreningar, två avelsföretag och nio ras- och intresseföreningar.