Positivt utfall för nyutexaminerade helikopterpiloter – nästan 70 procent fick helikopterjobb

Report this content

Svensk Pilotutbildning AB, som driver Skandinaviens största enskilda civila helikopterpilotutbildning på Säve Flygplats i Göteborg, har i fyra omgångar tilldelats totalt 68 statligt finansierade utbildningsplatser för helikopterpiloter.
En examensceremoni har nu hållits för de första eleverna som gått klart sin helikopterpilotutbildning och närmare 70 procent av dessa har redan fått helikopterjobb.

Svensk Pilotutbildning har haft tre av fyra kursstarter på helikopterpilotutbildningen genom statligt finansierade medel och en stor del av eleverna som nu börjar bli klara har redan fått anställning som piloter, främst genom sina praktikplatser.

Nicklas Altin, vd och pilot Altin Helicopter AB, har tagit emot totalt två elever från Svensk Pilotutbildning.
– Att ta emot praktikanter via LIA (Lärande i arbete) under fem månader var riktigt bra. Så bra, att jag anställde en elev efter fem månader och en annan jobbar extra hos oss. För en arbetsgivare är det ett gyllene tillfälle att testa någon under en längre tid, säger Nicklas Altin.

Närmare 70 procent av de som nu avslutat sin utbildning har redan fått ett helikopterjobb. Timmie Johnsson, en av YH-eleverna som deltog i examensceremonin, kommer söka sig tillbaka till en av sina LIA-platser där han tror på säsongsjobb till sommaren.
– Framtidsplanen är att komma tillbaka till där jag haft min LIA-praktik och jobba som lasteman nästa säsong. Det är det man brukar börja med om man inte har någon tidigare erfarenhet som pilot, säger Timmie Johnsson.

Dialogen med staten om rekrytering av helikopterpiloter till samhällsnyttig verksamhet startade redan 2012. Då träffades ett antal intressenter och Svensk Pilotutbildning var en av dessa, tillsammans med bland annat Sjöfartsverket, polisen, försvaret och privata helikopterföretag samt ambulansverksamhet på helikoptersidan. Alla dessa fick säga sitt och man gjorde analyser för framtiden vilket resulterade i att man gick vidare med att få fram en helikopterpilotutbildning genom yrkeshögskolan.

Det statliga beslutet att tilldela och helt finansiera utbildningsplatser för helikopterpiloter var välkommet för Svensk Pilotutbildning och betyder förstås mycket för instruktörer och medarbetare.

– För oss är det glädjande ur flera andra aspekter. Efterfrågan på helikopterutbildning i Sverige är i nuläget en nationell angelägenhet och behovet av välutbildade helikopterpiloter bedöms öka för samhällsnyttig verksamhet som bland annat sjöräddning, ambulans samt privata helikopterföretag. Det är ett utmärkt komplement till våra befintliga utbildningar av flyg- och helikopterpiloter, säger Roland Winsell, verksamhetsansvarig Svensk Pilotutbildning.

–  Svensk Pilotutbildning, som YH-anordnare, har haft en lång resa med att forma Transportstyrelsens kursplaner till fungerande kursplaner genom YH. Man har anpassat hela utbildningen till en yrkeshögskoleutbildning och har genomfört den på ett mycket professionellt sätt, säger Svante Boström, rektor Byggteknik/Samhällsbyggnad/Teknik på YRGO, Högre Yrkesutbildning Göteborg.

Svensk Pilotutbildning AB startade sin verksamhet 1989 på Säve Flygplats. Sedan starten har flygskolan utvecklats till en av de ledande trafikflygarutbildningarna för flygplan och helikopter i Sverige med bland annat toppmodern flotta, välutbildade instruktörer och aktuella utbildningsplaner. 2014 tilldelades företaget 40 stycken statligt finansierade YH-platser för helikopterpiloter. 2017 tilldelades ytterligare 28 platser till Svensk Pilotutbildning – 14 till hösten 2017 och 14 med start hösten 2018.

För ytterligare information:
Roland Winsell, verksamhetsansvarig, Svensk Pilotutbildning, tfn: 073-501 02 08
e-post: roland.winsell@svenskpilotutbildning.se

Bilder för fri publicering, kontakta: Linda Karlsson, Marketing Manager tfn: 070-940 29 00,
e-post: linda.karlsson@svenskpilotutbildning.se