PRESSINBJUDAN: Hur vill regeringen utveckla vindkraften?

Den 8 oktober inviger näringsminister Maud Olofsson VIND2008, Sveriges största vindkraftskonferens någonsin. I tre dagar samlas runt 600 deltagare från hela Norden i Malmö för att diskutera framtidens energiutmaningar på vindkraftsområdet.

VIND2008 är ett samarrangemang mellan branschorganisationen Svensk Vindenergi och Nordiska ministerrådet. På programmet står bland annat anföranden av internationella gäster och av Vattenfall Nordens vd Hans von Uthmann, brännande seminarier och ett besök på Lillgrunds vindkraftspark.

Datum: 8-10 oktober 2008
Plats: Malmömässan i Malmö

Representanter för press och media hälsas hjärtligt välkomna att delta under hela arrangemanget. Ackreditering är obligatorisk och görs på www.vind2008.se Där återfinns också programmet i sin helhet.

Pressträffar under konferensen:

Onsdagen den 8 oktober klockan 12:15 hålls en pressträff där invigningstalarna Maud Olofsson, Hans von Uthmann och Klaus S. Mortensen, vd för Vestas Northern Europe medverkar tillsammans med Arthuros Zervos, ordförande i EWEA och George-Wilhelm Adamovitsch, EU-kommissionens koordinator för havsbaserad vindkraft i norra Europa.

Torsdagen den 9 oktober klockan 12:30 presenterar Matthias Rapp från Svensk Vindenergi och Svante Axelsson generalsekreterare i Svenska Naturskyddsföreningen sina samarbetsplaner på vindkraftsområdet.
För mer information kontakta:

Cecilia Erdalen, pressansvarig
Mobil: +46 708-32 48 40
E-post: press@svenskvindenergi.org

Om oss

Svensk Vindenergi är branschorganisationen för vindkraft, med 140 medlemsföretag. Vårt huvudsyfte är att främja utvecklingen av vindkraftsmarknaden i Sverige. Målet är att vindkraften ska utvecklas till sin fulla potential och bidra till ett långsiktigt hållbart samhälle. www.svenskvindenergi.org