Svenska Aerogel får ytterligare 3 patent godkända

Nasdaq First North-listade Svenska Aerogel förstärker sin patentportfölj med ytterligare 3 patent för användningen av Quartzene®.  Patenten gäller initialt Sverige och kommer att utökas till Europa/globalt vilket stärker Svenska Aerogels framtagande av kommersiella produkter kring bolagets version av aerogel - Quartzene.

De tre patenten rör kortfattat:

• Filtrering – absorption av formaldehyd
  • Filtrering – absorption av etylen
  • Förbättrad tryckbarhet

– Att aktivt arbeta med våra immateriella tillgångar är en viktig del i att ta fram kommersiellt starka produkter som är skyddade. Därför stärker dessa patent vår position ytterligare, säger Anders Lundström, vd för Svenska Aerogel, och fortsätter.

– Till exempel när det gäller filtrering av formaldehyd så börjar vi närma oss en färdig produkt som bygger på denna egenskap. Quartzene kan också användas för att filtrera bort etylen och därmed kraftigt förlänga lagringstiden för frukt och grönt, något som till exempel kylskåpstillverkare visat starkt intresse för.

– Inom tryckbarhet har vi lyckat skapa skarpare tryck på papper och träprodukter. Några projekt har pågått under en längre tid och vi förväntar oss positiva resultat inom en snar framtid.

Anders Lundström, vd Svenska Aerogel , 070 656 8042, anders.lundstrom@aerogel.se

Christer Sjöström, Chef R&D och styrelseordförande, 070 546 5916 christer.sjostrom@aerogel.se

Svenska Aerogel har utvecklat nästa generation av materialet aerogel under varumärket Quartzene®. Genom en patenterad framställningsprocess kan Quartzene® erbjuda bättre prestanda och ett lägre pris än traditionell aerogel. Svenska Aerogel fokuserar på affärsområdena Termisk Isolering, Färg&Ytskikt och Filtrering. Svenska Aerogel Holding AB är listat på Nasdaq First North och FNCA är Certified Adviser.

Gävle 2018-10-18

Anders Lundström, vd